Artykuły

Łódź. Wręczono Złote Maski

Po raz osiemnasty łódzcy recenzenci rozdali swoje doroczne nagrody teatralne, podsumowujące kolejny sezon artystyczny. Po raz pierwszy natomiast wśród nagród nie było antynagrody - Czarnej Maski za najgorsze przedstawienie. Wczoraj w Teatrze Wielkim w Łodzi do rąk laureatów trafiło dziesięć Złotych Masek.

Tak się złożyło w dotychczasowej historii recenzenckich nagród, że Złota Maska za najlepsze przedstawienie sezonu trafiała zwykle do Teatru im. Stefana Jaracza lub Teatru Wielkiego. Tym razem jednak odebrał ją Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka (po raz drugi w historii) za rewelację sezonu 2008/2009 - głośny spektakl "Brygada szlifierza Karhana" Vaska Kani, wyreżyserowany przez Remigiusza Brzyka. Przedstawienie to zrobiło furorę w całej Polsce, prezentowane było na wielu przeglądach i festiwalach, zbierając wiele entuzjastycznych recenzji. Wydarzeniem sezonu nazwał spektakl również tygodnik "Polityka".

Wśród spektakli teatrów lalkowych uznanie i nagrodę recenzentów zdobyła "Opera za trzy grosze" Bertolda Brechta w reżyserii Waldemara Wolańskiego, zrealizowana na scenie Teatru Lalek Arlekin.

Złotą Maskę za najlepszą reżyserię w sezonie 2008/2009 przyznano Grzegorzowi Wiśniewskiemu za spektakl "Zagłada ludu, albo moja wątroba jest bez sensu" [na zdjęciu] Wernera Schwaba, wystawiony na scenie Teatru im. Stefana Jaracza. To nie jedyna nagroda, która przypadła temu przedstawieniu. Kapituła nagrody recenzentów wyróżniła Złotą Maską dla najlepszej aktorki sezonu Bogusławę Pawelec za rolę Pani Grollfeuer w "Zagładzie ludu...".

Najlepszym aktorem w sezonie 2008/2009 recenzenci uznali Wojciecha Błacha, nagradzając w ten sposób jego role w spektaklach "Brygada szlifierza Karhana" Vaska Kani i "Król-Duch" Juliusza Słowackiego, zrealizowanych na scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka.

Złotą Maskę za najlepszą scenografię otrzymał Waldemar Zawodziński za widowisko "Rowerzyści" Volkera Schmidta, zrealizowane w Teatrze im. Stefana Jaracza.

Recenzenci nagrodzili też najlepszą muzykę sezonu. Ich zdaniem bezkonkurencyjne okazały się piosenki skomponowane przez Krzysztofa Baranowskiego do monodramu "Toporem w serce", według scenariusza i w wykonaniu Mariusza Ostrowskiego, w Teatrze im. Jaracza.

Dwie Złote Maski przypadły operze "Wolny strzelec" Carla Marii von Webera, którą wystawił Teatr Wielki. Złotą Maskę za kreację taneczno-aktorską otrzymała Edyta Wasłowska za postać Samiela, a Złotą Maskę za kreację wokalną - Katarzyny Hołysz, wykonująca w tym przedstawieniu partię Agaty.

Była też Specjalna Złota Maska. Przyznano ją dyrektorom Teatru im. Jaracza - Wojciechowi Nowickiemu i Waldemarowi Zawodzińskiemu - za pomysł i realizację projektu Europejskie Sceny Regionalne.

W tym roku w kapitule "maskowej" zasiedli: Renata Sas, Małgorzata Karbowiak, Monika Wasilewska, Piotr Grobliński, Michał Lenarciński i Dariusz Pawłowski. Złote Maski ufundowała redakcja "Polski Dziennika Łódzkiego".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji