Artykuły

Współczesne cierpienie Dostojewskiego

"Zbrodnia i kara" w reż. Krzysztofa Babickiego w Teatrze Śląskim w Katowicach. Pisze Jan Bończa-Szabłowski w Rzeczpospolitej.

Krzysztof Babicki w interesujący sposób odczytał "Zbrodnię i karę" w katowickim Teatrze Śląskim.

Twórczość Dostojewskiego od lat fascynuje tego reżysera. Udanie inscenizował "Biesy" i "Idiotę" w Gdańsku i Lublinie. W "Zbrodni i karze" Krzysztof Babicki nie ograniczył się do ukazania konfliktu Raskolnikow - Porfiry. Zaprezentował wielowątkowość powieści, przypomniał takie postacie jak Marmieładow, Swidrygajłow, a symbolizm i realizm egzystują tu w harmonii.

Ciemny pokój, w którym rozgrywa się akcja, to świat Raskolnikowa, który odwiedzają różne postacie. Raskolnikow Macieja Wiznera nie ma cech przywódczych. Nie sprawia wrażenia szaleńca. Jest człowiekiem słabym. Morduje z bezsilności wobec Zła otaczającego świata.

W wielu inscenizacjach Porfiry jest zręcznym graczem, który z niekłamaną satysfakcją pognębia Raskolnikowa.

W Katowicach Porfiry Wiesława Sławika nie ma satysfakcji z dominacji nad młodym studentem. Jest raczej człowiekiem zatroskanym o jego przyszłość. To bardziej nauczyciel etyki, wychowawca niż przebiegły prokurator. Mówi o sobie "człowiek skończony", gdy widzi, jak system wyznawanych przezeń wartości kolejny raz legł w gruzy.

Daleko bardziej "człowiekiem skończonym" jest Marmieładow. Adam Baumann świetnie ukazał tragizm człowieka, który zdaje sobie sprawę, że przez pijaństwo przegrał życie i doprowadził do ruiny tych, których najbardziej kochał. W jednej ze scen mówi: "Nie wesela szukam, lecz jedynie boleści. Piję, albowiem pragnę dotkliwiej cierpieć".

Swidrygajłow w interpretacji Grzegorza Przybyła to postać zagadkowa. Początkowo sprawia wrażenie cynika kwestionującego wszelkie normy etyczne. Szybko okazuje się jednak istotą zagubioną i wrażliwą, poszukującą prawdziwej miłości. Bardzo współcześnie ukazana została Sonia (Małgorzata Daniłow). Jest przykładem "świętej grzesznicy", pięknej kobiety, która mocno stąpa po ziemi.

Scenografia Marka Brauna jest bardzo ascetyczna. Ciemny pokój z kilkoma lustrami weneckimi tworzy świat z pogranicza jawy i snu. Bohaterowie, którzy, nosząc w sobie piekło codziennego cierpienia, choć wywodzą się z ducha Dostojewskiego, wydają się nam bardzo współcześni i bliscy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji