Artykuły

Warszawa. Rozstrzygnięcie konkursu na wystawienie sztuki współczesnej

Spektakl "Ostatni taki ojciec" (na zdjęciu) Artura Pałygi w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego otrzymał nagrodę dla najlepszego przedstawienia 15. edycji Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Spektakl zrealizowali artyści z Centrum Kultury Sceny Prapremier In Vitro w Lublinie.

Wręczenie nagród przez sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Żuchowskiego odbyło się w poniedziałek, w siedzibie resortu kultury. - Konkurs powstał w 1994 roku z inicjatywy ówczesnego ministra kultury i sztuki Kazimierza Dejmka - przypomniał podczas poniedziałkowej uroczystości Żuchowski, oceniając że dotychczasowe edycje konkursu potwierdziły jego zasadność.

Do tegorocznej edycji konkursu przyjęto 77 zgłoszeń. Komisja artystyczna konkursu obejrzała razem 443 przedstawienia. Do finału konkursu zakwalifikowało się 13 spektakli i trzy teksty dramatyczne.

Przedstawienie "Ostatni taki ojciec" uhonorowano nagrodą zespołową w wysokości 24 tys. złotych dla autora, twórców i wykonawców spektaklu uznanego za najlepszy w tegorocznym konkursie. Reżyser przedstawienia "Ostatni taki ojciec" - Łukasz Witt-Michałowski otrzymał także jedną z dwóch równorzędnych (po 7 tys. zł) indywidualnych nagród za reżyserię. Nagrodę za najlepszą reżyserię przyznano również Michałowi Siegoczyńskiemu za spektakl "2084" Teatru Na Woli w Warszawie oraz Teatru Powszechnego w Radomiu.

Indywidualną nagrodą za tekst sztuki (7 tys. zł) uhonorowano Małgorzatę Sikorską-Miszczuk za dramat "Walizka".

Za najlepszą scenografię doceniono dwie artystki, którym przyznano po 7 tys. zł: Paulinę Czernek za oprawę plastyczną "Utworu sentymentalnego na czterech aktorów" Piotra Cieplaka i Teatru Montownia w Warszawie oraz Małgorzatę Szydłowską za scenografię do "Wszystkich rodzajów śmierci na motywach +Siddharthy+ Hermana Hessego" Artura Pałygi w reż. Pawła Passiniego (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie).

Nagrodę za muzykę (7 tys. zł) dla formacji SzaZa (Szamburski/Zakrocki) przyznano za oprawę muzyczną przedstawienia "Utwór sentymentalny na czterech aktorów" w reż. Piotra Cieplaka.

Aleksandra Bednarz otrzymała nagrodę za najlepszą rolę żeńską (7 tys. zł); aktorka zagrała Oną w "2084" (reż. Michał Siegoczyńki). Za najlepszą rolę męską doceniono Krzysztofa Prałata, który wcielił się w Onego w spektaklu "2084".

Przyznano także wyróżnienia (po 4 tys. zł): za reżyserię dla Pawła Passiniego ("Wszystkie rodzaje śmierci - na motywach "Siddharthy" Hermana Hessego"), za tekst sztuki dla Marty Guśniowskiej, autorki sztuki "O mniejszych braciszkach św. Franciszka", za scenografię spektaklu "O mniejszych braciszkach św. Franciszka" dla Evy Farkasowej (reż. Petr Nosalek, Opolski Teatr Lalki i Aktora).

Wyróżnienie za żeńską kreację przyznano Beacie Zygarlickiej, odtwórczyni roli Heidi/Andreasa w przedstawieniu "Id" Marcina Libery w jego reżyserii (Teatr Współczesny w Szczecinie i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie); za rolę męską w "O mniejszych braciszkach św. Franciszka" wyróżniono Tomasza Szczygielskiego.

Jury konkursu rekomendowało także do Nagrody im. Jana Świderskiego przyznawanej przez zarząd Związku Artystów Scen Polskich (3 tys. zł) Izabelę Gwizdak za rolę Mai w "Ukryj mnie w gałęziach drzew" Igora Gorzkowskiego w reż. autora (Studio Teatralne Koło w Warszawie).

Konkurs realizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Teatrem Narodowym i ze Związkiem Artystów Scen Polskich.(PAP)

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji