Artykuły

Cierpienie i zdrada Judasza

W wyznaniu "Pro domo mea" Karol Hubert Rostworowski (1877 -1938) pisał o swoich dwu najwybitniejszych dramatach - "Judaszu z Kariothu" i "Kaliguli": " I w jednej i w drugiej sztuce mojej osobą dramatu jest etyka chrześcijańska, której to dzieje, o ile życia i sił mi starczy, w cyklu dramatów zamknąć pra­gnę".

Poprzez losy ludzi wpisanych w dzieje odlegle jak i w losy współ­czesne chciał autor zbliżyć się do tajemnicy Boga, jego bezgranicz­nego miłosierdzia i franciszkań­skiej miłości. Szukał przebaczenia "dla zbrodniarzy wielkich i małych, świadomych swego posłan­nictwa i ograniczonych prostacz­ków. Najplastyczniej uwidoczniła się jego twórcza ideologia we wspomnianych dramatach historycznych.

W obiegowym, powszechnym pojmowaniu zarówno Judasz, jak i krwiożerczy tyran rzymski, Kajus Cezar Kaligula, są synonima­mi największych przestępstw; natomiast Rostworowski zobaczył w nich tylko ludzi słabych, ułom­nych, w gruncie rzeczy biednych i godnych litości. Nie bez znacze­nia dla dojrzewania zbrodni są też warunki zewnętrzne, sprzy­jający klimat nienawiści oraz osaczający głównych bohaterów chór ludzi o instynktach złych a nawet zbrodniczych.

Rostworowskiemu początkowo nie wiodło się na scenie. Jego dwa pierwsze utwory: "Pod górę" (1910) i "Echo" (1911) padły, po­niosły kompromitującą klęskę. I oto wielki Ludwik Solski bierze na warsztat w 1913 r, jego nowy dramat zatytułowany "Judasz z Kariothu", kreując równocześnie postać głównego bohatera. Spek­takl stał się wielkim sukcesem zarówno znakomitego aktora, jak i 36-letniego autora. W dorobku Solskiego miała ta rola przejść do legendy podobnie zresztą jak np. rola Starego Wiarusa z "Warsza­wianki" Stanisława Wyspiańskie­go.

"Judasz z Kariothu" jest dra­matem trudnym. Domaga się bo­wiem wielkiego aktorstwa, ale także perfekcyjnego operowania tłumem na scenie oraz polifonicz­nego zestroju wiersza, ponieważ autor równoważy retorykę dialek­tyczną elementami muzycznymi. Ten zabieg - podobnie jak w twórczości Wyspiańskiego - potęguje nastrój, zaś w "Judaszu" najpełniej wyraża się równoczesnością mowy dwóch rozmówców na tle refrenu i lamentacji Ra­cheli.

Dlatego może utwór ten rzadko trafiał na nasze sceny, zaś po 1945 odżywał tylko we wspomnie­niach i przy okazji Solskiego. Należy zatem podkreślić odwagę Tadeusza Lisa, który dla ponie­działkowego teatru TV zrealizo­wał właśnie ten trudny dramat. Nośnym mottem ideowej konstrukcji jego inscenizacji było wspomniane na wstępie wyznanie pisarza "Pro domo mea". Domino­wało zatem dążenie do ukazania spełnienia się ofiary syna Boże­go i w dalszej kolejności mi­stycznego dzieła Mszy Świętej. Znamienna i jakże wymowna jest scena końcowa wieńcząca ów za­mysł inscenizacyjny, kiedy to apostoł Jan podnosi kielich prze­mienienia Pańskiego a w głębi ukazuje się postać Chrystusa. (Zresztą twarz wystylizowana jakby z obrazu Leonarda da Vinci).

Działanie Judasza w tym usta­wieniu koncepcyjnym jest tylko służebne, potrzebne po to, by spełniła się tragedia syna Bożego i by on przez swoją ofiarę mógł odkupić świat. Przybladł zupeł­nie dramat osobisty Judasza. Stu­dium psychologiczne - człowieka małego, tchórzliwego, interesow­nego, w którego wnętrzu toczy się nieustanna walka dobra ze złem - zeszło na plan drugi. Judasz w ujęciu Lisa jest nosicielem trage­dii Chrystusa i przez to animatorem zbawienia. Jerzy Kryszak w tej roli właśnie tak przedstawia tę postać; są nawet momenty jakby Judasz brał cierpienia Pa­na na siebie i wówczas staje się nawet mistyczną wielkością. Poza tym spektakl telewizyjny odrzu­cił monumentalizm dramatu Ros­tworowskiego. Stworzono raczej widowisko kameralne, w którym dominują dwie postacie: Judasz i jego żona, Rachela (dobra Ewa Dałkowska). Więcej wybitnych kreacji nie zauważyłem.

I jeszcze jedno: po raz pierw­szy w teatrze TV zamiast wstępu historyczno-literackiego mieliśmy kazanie wygłoszone przez auten­tycznego księdza. Czyżby i ono miało przylegać do koncepcji reżyserskiej spektaklu?

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji