Artykuły

"Ptak" w Teatrze Aktora

Za poszybowanie z "Ptakiem" Je­rzego Szaniawskiego na wyżyny czyste­go teatru należą się słowa uznania Woj­ciechowi Wojteckiemu, jako kierowniko­wi Teatru Aktora. Nie jest to zresztą jego pierwszy lot. Pierwszy był "na pu­styni", na jej krawędzi pod Aleksandrią, gdzie obozem stała Brygada Karpacka. Drugi raz miał miejsce w londyńskim "Ognisku", który stał się oazą na "pusty­ni" polskiego teatru emigracyjnego.

"Ptak" Szaniawskiego to - jak się też zdarza w heraldyce - stwór wielogłowy, zdolny każdemu pokazać swe inne obli­cze. Jedni widzą w nim szczyt wielopła­szczyznowej subtelności poetyckiej, inni wręcz poetycką mistyfikację. "Złoty śro­dek" wskazuje główny bohater tego oderwanego od czasu i miejsca symbolicz­nego obrazka scenicznego, malującego prowincjonalny zaścianek z jego przyziemnym konserwatyzmem i egzaltowa­nymi tęsknotami. Student wypuszcza swego Ptaka, nie aby sprowadzić światoburcze "pożary", ani głosić "tajemni­cze hasła", ale po prostu, aby pokazać "kochanego, złocistego ptaka" i żeby "było ładnie i wesoło". Wówczas, przy­wołując do porządku entuzjastów sztuki Szaniawskiego, "Ptak" pokazuje im je­szcze inne swoje oblicze, aby w jego twórczości widzieli przede wszystkim to, czym jest, więc po prostu - teatrem.

Jak zadanie pokazania piękna bez eg­zaltacji jest trudne, tak trudna jest też ta sztuka do wygrania, zwłaszcza, że au­tor wyrzekł się wszelkiego pięknosłowia i poprzestał na daniu aktorom - języ­kiem jak najpotoczniejszym - samej tylko kanwy, samego szkieletu wątku do wygrania. I nie mogąc wchodzić w szcze­góły, trzeba przyznać, że każdy z wyko­nawców, na ile starczyło mu sił i zdolno­ści, starał się zrobić swoje i z dążeń tych powstało starannie wystawione, in­teresujące widowisko, w naszym dotych­czasowym repertuarze zupełnie niezwy­kłe. Zupełnie swoiste i dlatego nie dobieralibyśmy mu - zawsze zawodnej - paranteli z obcego repertuaru.

Urok tego widowiska w jego obecnym ujęciu jest wynikiem trudu włożonego w reżyserię zespołu. ("Przepióreczka",, "Fircyk w zalotach", "Dziękuję za służ­bę", "Dyndała"). W. Wojtecki wziął na siebie też ważną rolę Studenta, w której wykazał cały swój kunszt aktorski. Obok niego palmę pierwszeństwa dzierży A. Bożyński, który jako Burmistrz z punktu wyrywał widzom oklaski przy otwartej scenie, bez stosowania jakiejkolwiek de­magogii gierkami. Towarzyszyły mu fi­gurki lekko groteskowych rajców małego miasteczka (reprezentowali ich Doktór - S. Kostrzewski, Przemysłowiec - M. Malicz i Kamienicznik - T. Faliszew­ski, wszyscy zabawnie ucharakteryzowani). Zwartą postać zahukanego, a prze­cież wybuchowego Pisarczyka dał R. Kiersnowski. Epizodyczne role Wynalaz­cy, Woźnego i Trębacza przypadły Z. Rewkowskiemu, W. Prus-Olszowskiemu i J. Bzowskiemu, którzy dali im swe na­turalne sylwety sceniczne. Krąg zespo­łu zamykają dwie postacie kobiece. W roli Marysi zadebiutowała na scenie pol­skiej Krystyna Sulimirska, występująca już jako tancerka w rewiach londyńskich, która ujmowała swą prostotą, popraw­nie mówiąc swe kwestie, choć nie bez lekkiego przydechu właściwego angielszczyźnie. W odtworzeniu dużo większej roli Burmistrzanki p. Krystyna Dygat włożyła oprócz swej urody wiele pracy aktorskiej, niemniej postać prowincjonal­nej entuzjastki wypadła za mało prze­świetlona poezją.

"Sala na ratuszu" i "Mansarda stu­denta" należeć będą do bardziej uda­nych dekoracji p. J. Smosarskiego. Obronną ręką rozwiązał zadanie pomie­szczenia się na małej scenie, które było wręcz przeciwne temu, przed jakim sta­nął jego poprzednik na improwizowanej scenie Teatru Żołnierskiego w Dekheli. Wówczas przed 13 laty, 23 marca 1941 roku, na rozległej estradzie hali kina bry­gadowego bez kurtyny T. Sawicki roz­wiązał swe trudności jednoczesnym tryptykiem scenicznym, łączącym salę obrad, fragment ulicy i pokój studenta. Grany wówczas przez szeregowych z cenzusem "Ptak" był wyrazem zwycięstwa ideału. Gdy dziś wraca na scenę widać w nim grę blasków teatralnego mirażu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji