Artykuły

Gdańsk. Wystawa prac Mariana Kołodzieja

Wystawę projektów scenograficznych, kostiumów teatralnych i rysunków autorstwa zmarłego 13 października Mariana Kołodzieja (na zdjęciu) można oglądać od czwartku w Oddziale Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Pałacu Opatów w Gdańsku-Oliwie.

- Ekspozycja zatytułowana po prostu "Marianowi Kołodziejowi" jest naszym hołdem złożonym temu wybitnemu artyście - powiedziała kustosz wystawy Małgorzata Abramowicz.

Wystawa, która potrwa do 9 listopada, prezentuje w dwóch muzealnych salach m.in. kostiumy teatralne, dziewięć projektów scenograficznych, w tym do "Tragedii o bogaczu i Łazarzu" Anonima Gdańskiego, "Trzy po trzy" Aleksandra Fredry i "Heleny" Eurypidesa, a także kompozycje rysunkowe z cyklu "Klisze pamięci".

Na ekspozycji są także zdjęcia z dużej wystawy "Kołodziej w skali 1:20", zorganizowanej w Pałacu Opatów w 1990 r. z okazji pożegnania Kołodzieja z pracą w teatrze.

Marian Kołodziej, autor słynnego ołtarza-okrętu w Gdańsku-Zaspie przygotowanego specjalnie na pielgrzymkę Jana Pawła II w 1987 r. oraz "ołtarza papieskiego" na sopockim hipodromie w 1999 r., twórca wstrząsającego cyklu rysunków o tematyce obozowej - "Klisze pamięci - labirynty", zmarł 13 października. Miał 88 lat. Urna z jego prochami ma być pochowana na terenie klasztoru Franciszkanów znajdującego się w Harmężach nieopodal Oświęcimia.

Marian Kołodziej urodził się w Raszkowie 6 grudnia 1921 r. Jako młody człowiek został deportowany przez Niemców do Auschwitz (numer obozowy 432) w pierwszym transporcie 14 czerwca 1940 roku. Do 1945 r. był więziony jeszcze w Gross-Rosen, Buchenwaldzie, Sachsenhausen i Mauthausen-Gusen.

Po powrocie z obozów przyjął nazwisko swojego przyjaciela zamordowanego w Oświęcimiu. W ostatnich latach swojej twórczości zaczął poruszać tematykę obozową, tworząc m.in. cykl rysunków "Klisze pamięci".

We franciszkańskim Centrum św. Maksymiliana Kolbe w Harmężach koło Oświęcimia znajduje się stała wystawa jego prac pt. "Klisze pamięci - labirynty", odwołująca się do osobistych przeżyć z pobytu w KL Auschwitz-Birkenau.

Kołodziej ukończył wydział scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Do Gdańska sprowadziła go możliwość pracy w Teatrze Wybrzeże. Zadebiutował tu scenografią do sztuki A. d'Usseau "Korzenie sięgają głęboko" w reżyserii W. Biegańskiego w 1951 r. Dla Teatru Wybrzeże, w którym pracował do czasu przejścia na emeryturę, zrealizował blisko 200 scenografii.

Współpracował także z innymi scenami w Polsce, m.in. Teatrem Narodowym w Warszawie, Ateneum, Teatrem na Woli, Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem Nowym w Łodzi. Realizował scenografie do spektakli wystawianych za granicą. Kołodziej był autorem scenografii dla sztuk reżyserowanych m.in. przez Adama Hanuszkiewicza, Kazimierza Kutza, Stanisława Różewicza oraz ok. 40 filmów fabularnych takich jak m.in. "Westerplatte", "Krzyż Walecznych", "Nikt nie woła", "Ludzie z pociągu", "Milczenie", "Miejsce na ziemi", "Wolne miasto".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji