Artykuły

Madryt. Instytut Polski zainaugurował Rok Grotowskiego

Instytut Polski w Madrycie we współpracy z Ośrodkiem Sztuki WRO Art Center Wrocław, Centrum Kultury "Zamek" oraz władzami stolicy Hiszpanii zainaugurował w piątek "Rok Grotowskiego" w Madrycie, obchodzony w ramach jednego z największych festiwali kulturalnych organizowanych przez władze tego miasta, Festiwalu Jesiennego (Festival de Otono).

Rok 2009 został ogłoszony przez UNESCO Rokiem Jerzego Grotowskiego, wybitnego polskiego reżysera teatralnego, w związku z dziesiątą rocznicą jego śmierci oraz pięćdziesiątą rocznicą objęcia kierownictwa Teatru 13 Rzędów w Opolu (późniejszego Teatru Laboratorium).

Podczas inauguracji w Madrycie zaprezentowano wystawę Andrzeja Paluchiewicza pt. "Mój Grotowski", złożoną z wielkoformatowych wydruków zdjęć na płótnie malarskim oraz instalacji audiowizualnych.

Paluchiewicz przez dziesięć lat był aktorem Teatru Laboratorium. W tym czasie fotografował Grotowskiego i jego zespół w różnych sytuacjach - podczas prób, spektakli i podróży, dokumentując atmosferę awangardy w sztuce przełomu lat 60. i 70. Większość tej kolekcji nie była dotąd publikowana.

W otwarciu wystawy uczestniczyli m.in. prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, dyrektor Instytutu Polskiego w Madrycie Joanna Karasek, przedstawiciel władz Madrytu Antonio Gonzalez Terol oraz byli aktorzy i współpracownicy Grotowskiego, w tym współzałożyciel Teatru Laboratorium Ludwik Flaszen, autor wystawy Andrzej Paluchiewicz, asystentka Grotowskiego Stefania Gardecka.

- Grotowski był mocno związany z Wrocławiem - powiedział PAP Dutkiewicz. - Kiedy Teatrowi Laboratorium groziła likwidacja, Grotowski skorzystał z oferty złożonej przez władze Wrocławia i w 1965 r. przeniósł teatr do tego miasta, gdzie miał on siedzibę aż do samorozwiązania w 1984 r. - To we Wrocławiu powstały najsłynniejsze dzieła teatru Grotowskiego - podkreślił.

- Władze Madrytu dołączyły do ogłoszonych przez UNESCO obchodów Roku Grotowskiego, wybitnego reżysera, który stworzył nowy, "spartański" styl teatralny, pozbawiony teatralności, koncentrujący się na osobach - powiedział Antonio Gonzalez Terol.

W piątek wieczorem odbyła się konferencja na temat spuścizny Grotowskiego. W dyskusji wzięli udział praktycy i teoretycy teatru kontynuujący myśl reżysera, jego dawni współpracownicy, aktorzy Teatru Laboratorium, którzy podzielili się doświadczeniem pracy z mistrzem.

Ludwik Flaszen wskazał na wpływ historii i literatury hiszpańskiej na twórczość Grotowskiego, odwołując się do dramatu Calderona de la Barca "Książę Niezłomny", przystosowanego dla polskiego teatru przez Juliusza Słowackiego. - Spektakl Teatru Laboratorium na podstawie tego utworu był wielkim sukcesem Grotowskiego i do dziś uważany jest za wielkie osiągnięcie teatru XX wieku - powiedział.

- Musi istnieć bliskość duchowa między polskim romantyzmem w wydaniu Słowackiego a tradycją hiszpańską - powiedział Flaszen w rozmowie z PAP. - "Książę Niezłomny" to nie jest abstrakcyjny tekst, ale emblemat niezawisłości i niezależności, walki o siebie, o to, aby być sobą pomimo niesprzyjających okoliczności.

W ramach obchodów Roku Grotowskiego podczas Festiwalu Jesiennego Instytut Polski oraz władze Madrytu zapowiedziały projekcję cyklu filmów na temat pracy reżysera, warsztat techniki aktorskiej Grotowskiego prowadzony przez współtwórczynię Teatru Laboratorium Renę Mirecką, a także prezentację dramatu "Książę Niezłomny" Calderona de la Barca.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji