Artykuły

Gdańsk. Teatr Wybrzeże w hołdzie Marianowi Kołodziejowi

W najbliższy piątek, 27 listopada o godzinie 18 w foyer głównym Teatru Wybrzeże odbędzie się wernisaż wystawy "Marian Kołodziej: Pół/102 i pół z półwiecza w Wybrzeżu".

Marian Kołodziej przez pół wieku tworzył scenografie do ponad stu spektakli powstałych na scenie Teatru Wybrzeże. Na wystawie zaprezentujemy zdjęcia dokumentujące najważniejsze z nich. Wernisaż otworzy żona zmarłego artysty, wieloletnia aktorka Teatru Wybrzeże, Halina Słojewska. Wystawa będzie eksponowana do końca roku. Wstęp wolny.

Marian Kołodziej (ur. 6 grudnia 1921, zm. 13 października 2009) - jeden z najwybitniejszych polskich scenografów teatralnych i filmowych. W 1950 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował scenografię u Karola Frycza. W 1951 roku debiutował na scenie Teatru Wybrzeże w Gdańsku przygotowując scenografię do spektaklu Wiktora Biegańskiego "Korzenie sięgają głęboko" Arnauda D'Usseau i Jamesa Gowa.

Na trójmiejskiej scenie współpracował z Zygmuntem Hübnerem (m.in. "Ladacznica z zasadami" Jean-Paula Sartre'a, 1956), Jerzym Jarockim (m.in. "Męczeństwo z przymiarką" Ireneusza Iredyńskiego, 1960) i Jerzym Golińskim (m.in. "Zmierzch demonów" Romana Brandsteattera, 1967).

Kołodziej tworzył tu także przedstawienia ze Stanisławem Hebanowskim. Wspólnie przygotowali m.in. "Maleńką Alicję" Edwarda Albee'go (1971), "Cmentarzysko samochodów" Fernando Arrabala (1972), "Sen" Felicji Kruszewskiej (1974) i "Bazylissę Teofanu" Tadeusza Micińskiego (1978). Kołodziej pracował z wieloma innymi reżyserami, projektował scenografie do spektakli Adama Hanuszkiewicza, Kazimierza Kutza, Zbigniewa Bogdańskiego, Ryszarda Majora, Krystyny Meissner, Krzysztofa Babickiego, Janusza Warmińskiego. Pokazywał swoje prace także m.in. w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Teatrze Nowym i Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Warszawie, Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Polskim w Warszawie.

W latach 80. scenograf współpracował z kościołem, jest autorem papieskich ołtarzy, które zostały wzniesione podczas pielgrzymek Jana Pawła II do Polski. Zaprojektował słynny Okręt Kościoła, ołtarz-żaglowiec, który stanął w Gdańsku w 1987 roku oraz ołtarz na sopockim hipodromie z 1999 roku. W ostatnich latach w swojej twórczości zaczął poruszać tematykę obozową. Stworzył cykle prac, odwołujących się do osobistych przeżyć z pobytu artysty w KL Auschwitz-Birkenau, których stała wystawa pt. "Klisze pamięci - Labirynty" znajduje się we franciszkańskim Centrum św. Maksymiliana w Harmężach koło Oświęcimia.

Na zdjęciu: scenografia Mariana Kołodzieja do spektaklu "Tragedia o bogaczu i Łazarzu", reż. Tadeusz Minc, Teatr Wybrzeże, Gdańsk 1968 r.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji