Artykuły

Warszawa. Nominacje do Paszportów Polityki - muzyka poważna

Po raz pierwszy zdarza się nam, że ta sama osoba zdobywa nominację do Paszportu "Polityki" w dwóch dziedzinach: teatrze (POLITYKA 48) i muzyce. Muzyczna nominacja dla Barbary Wysockiej ledwie parę tygodni po jej istotnie znakomitym debiucie w Operze Narodowej jest wyrazem tęsknoty środowiska za kimś, kto w dziedzinie reżyserii operowej wreszcie powie coś sensownego i kompetentnego (a Wysocka, będąca muzykiem z wykształcenia, ma do tego predyspozycje).

Zmęczyły nas już eksperymenty "barbarzyńców w ogrodzie" i czekamy na prawdziwą sztukę, na dowód, że opera nie musi być reanimowana na oślep, bo po prostu nadal żyje.

Z wyłonieniem pozostałych kandydatur były pewne kłopoty. Nasi znakomici muzycy odnoszą sukcesy w kraju i za granicą i trudno czasem ocenić, czyj sukces jest większy, wyłączywszy tak oczywiste kariery jak (pojawiających się i w tym roku) Aleksandry Kurzak czy Mariusza Kwietnia. Znaleźli się też wśród zgłaszanych nasi znajomi z poprzednich lat, którzy pokonują kolejne etapy kariery, jak flecista Łukasz Długosz, który od jesieni mieszka w Stanach Zjednoczonych, czy gitarzysta Łukasz Kuropaczewski, kursujący między Polską a USA. Inny zgłoszony, skrzypek Rafał Zambrzycki-Payne, jest koncertmistrzem niemieckiego Ensemble Modern, jednego z najlepszych zespołów muzyki współczesnej. Cieszą też kolejne sukcesy nominowanych tegorocznych, których nazwiska pojawiły się i w zeszłym roku: Krzysztofa Urbańskiego i Marcina Zdunika.

Nominowani:

Krzysztof Urbański

Urodził się w 1982 r. w Pabianicach. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2007 r. wygrał międzynarodowy konkurs dyrygencki festiwalu Praska Wiosna. Był dyrygentem-asystentem w Filharmonii Narodowej. Współpracuje regularnie z czołowymi polskimi orkiestrami, a także z zespołami z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii i krajów skandynawskich; jesienią odbył się jego debiut w Japonii, a wiosną po raz pierwszy będzie dyrygował w USA. Latem 2010 r. poprowadzi SinfonięVarsovię na inauguracji Schleswig-Holstein Musik Festival (przyszłoroczna edycja będzie poświęcona Polsce), a od następnego sezonu obejmie funkcję dyrygenta-szefaTrondheim Symfoniorkester.

Barbara Wysocka

Urodziła się w 1978 r. w Warszawie. Studiowała grę na skrzypcach w Hochschule fur Musik we Freiburgu (Niemcy), następnie ukończyła Wydział Aktorski oraz Wydział Reżyserii w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Jest aktorką Starego Teatru w Krakowie, a także sama pracowała jako reżyserka. Jej prace związane z muzyką to "Rycerze Okrągłego Stołu", opera multimedialna Tadeusza Wieleckiego, osnuta wokół filmu dokumentalnego na temat wydarzeń z 1989 r., oraz "Zagłada domu Usherów" Philipa Glassa w Operze Narodowej.

Marcin Zdunik

Urodził się w 1987 r. w Warszawie. Student warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina. Zwycięzca ogólnopolskich konkursów wiolonczelowych oraz międzynarodowych: w Liezen w Austrii (2004, kategoria 16-18 lat), w Warszawie - im. Witolda Lutosławskiego (2007) oraz w Bratysławie - Międzynarodowego Forum Młodych Wykonawców, organizowanego przez Europejską Unię Nadawców (2008). Koncertuje w wielu krajach Europy i Azji oraz w USA (m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku), często prezentując własne opracowania i kompozycje. Występuje w duecie ze skrzypkiem Januszem Wawrowskim, grając z nim kaprysy Paganiniego z dokomponowanym przez siebie głosem wiolonczelowym. Czterokrotny stypendysta ministra kultury, a także stypendysta fundacji Pro Polonia Society i Mozart Gesellschaft Dortmund.

Nominujący o nominowanych:

O Barbarze Wysockiej

Realizacja "Zagłady domu Usherów" Glassa przywróciła wiarę w świadomą i mądrą reżyserię operową. Udowodniła, że muzyka nie musi reżysera ograniczać, partytura nie jest dramaturgicznym więzieniem, a libretto może być wcale wdzięcznym materiałem do scenicznej obróbki. Nominacja za błyskotliwy debiut, za widzenie muzyki i słyszenie teatru.

Daniel Cichy

Za znakomitą inscenizację opery Philipa Glassa "Zagłada domu Usherów" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej - za zmysł inteligentnego opowiadania libretta oraz znakomite, wyczulone na muzykę ucho. Za stworzenie prawdziwej symbiozy obrazu, słowa i muzyki.

Jacek Hawryluk

Za czułe, wrażliwe powiązanie gestu scenicznego z muzyką. Za nadzieję, że w polskich teatrach muzycznych zaczną reżyserować osoby, które potrafią dostrzec specyfikę gatunku operowego i odczytać tekst na wszystkich płaszczyznach, przede wszystkim przez pryzmat partytury. Za skuteczną i fachową współpracę ze śpiewakami, za wyważenie proporcji między instrumentalną, wokalną i aktorską warstwą spektaklu.

Dorota Kozińska

O Krzysztofie Urbańskim

To niewątpliwie jeden z najciekawszych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Jego charyzma za pulpitem i przekonujące wizje interpretacyjne są coraz częściej doceniane na świecie. Już teraz współpracuje z liczącymi się orkiestrami, szczególnie europejskimi, a nadchodzące plany zawodowe mogą znacznie umocnić jego międzynarodową pozycję.

Robert Kamyk

Ma 27 lat, co dla dyrygenta jest wiekiem właściwie przedszkolnym, a od 2010 r. będzie głównym dyrygentem Trondhe-im Symfoniorkester, prowadzi ponadto wiele koncertów z innymi orkiestrami zagranicznymi. Od coraz poważniejszych sukcesów ważniejszy jest wszakże jego talent, łatwość nawiązywania kontaktów z muzykami i świetny, zaskakująco dojrzały warsztat dyrygencki.

Jacek Marczyński

O Marcinie Zduniku

Młody wiolonczelista o fenomenalnej wrażliwości, wyobraźni muzycznej i możliwościach technicznych. Nie jest to zwykły odtwórca, lecz artysta "twórczy" - prezentujący często własne, mistrzowskie transkrypcje i kompozycje (kapitalne opracowania kaprysów Paganiniego, sonat skrzypcowych Bacha czy dzieł Ravela). Już laureat wielu prestiżowych konkursów i gwiazda światowych sal koncertowych. Gra pięknie, mądrze i - co najważniejsze - prawdziwie.

Adrianna Ginał

Oszałamiająca technika, wirtuozowski wdzięk i podziwu godna różnorodność zainteresowań wyróżniają tego młodego artystę. Pokora wobec codziennej ciężkiej pracy oraz szacunek i ciekawość cudzych osiągnięć, otwartość na twórcze współdziałanie - wróżą mu dobrą karierę w epoce, w której postacie wyniosłych wirtuozów są już nieco passę. Praca nad jakością dźwięku, poszukiwanie własnej melodii, własnego frazowania, odporność na obiegowe maniery wykonawcze

Sponsorzy Paszportów POLITYKI 2009

Ci BANKPEKAO SA

Member ał O UtfCredt Group

Plus

RAZEM LEPIEJ

- dają Marcinowi Zdunikowi szansę zbudowania własnej, wyrazistej osobowości artystycznej.

Adam Suprynowicz

Oni nominowali: -

Daniel Cichy,"Tygodnik Powszechny"; Tomasz Cyz,"dwutygodnik.com"; Adrianna Ginał,"Przekrój"; Jacek Hawryluk, Polskie Radio (Dwójka), "Gazeta Wyborcza"; Robert Kamyk, TVP Kultura; Dorota Kozinska,"Ruch Muzyczny"; Jacek Marczynski,"Rzeczpospolita"; Adam Rozlach, Polskie Radio (Jedynka); Ewa Solińska, dziennikarka niezależna; Adam Suprynowicz, Polskie Radio (Dwójka)

Ponadto zgłoszeni zostali:

Aleksandra Buczek (sopranistka),

Łukasz Długosz (flecista),

Bartosz Cajler (skrzypek),

Aleksandra Gryka (kompozytorka),

Wojtek Gierlach (bas),

Paweł Hendrich (kompozytor).

Maciej Kaziński (organizator życia muzycznego),

Aleksandra Kubas (sopranistka),

Łukasz Kuropaczewski (gitarzysta),

Aleksandra Kurzak (sopranistka),

Mariusz Kwiecień (baryton).

Paweł Łukaszewski (kompozytor),

Aleksandra Resztik (sopranistka),

Rafał Siwek (bas).

Paweł Wakarecy (pianista),

Monika Wolińska (dyrygentka),

Rafał Zambrzycki-Payne (skrzypek).

Piotr Zawistowski (bas, chórmistrz).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji