Artykuły

Wszechobecna dusza "Wesela"

"WESELE" Wyspiań­skiego to - w od­czuciu ludzi teatru w Polsce - naj­wybitniejszy utwór na­pisany na scenę w języku pol­skim - powiedział Andrzej Wajda 4 czerwca br. na spotkaniu z uczestnikami Między­narodowych Warsztatów Teatralnych, które zorganizowano nazajutrz po premierze "Wesela" w jego reżyserii na de­skach Starego Teatru w Kra­kowie. - Zmaganie każdego reżysera i aktora z "Weselem" jest także zmaganiem z języ­kiem tego dramatu.

*

Po raz pierwszy reżyserował "Wesele" w 1964 roku w kra­kowskim Starym Teatrze. Już wtedy zachwyciło go bogactwo "pomysłów" Wyspiańskiego, które uznał za idee teatralne bliskie dramaturgii Strindberga: przemieszanie realności z fantastyką. Zmyślenia z brutalną dosłownością. Języka chłopskiego z inteligenckim. Wkrótce po premierze Wajda stwierdził, że dramat ten, tak obfitujący w swoiste fantastyczności, napisany jest... jak dla filmu. W 1975 roku ukończył Wajda film "Wesele", pokazany w wielu krajach, gdzie nie szczędzono mu w recenzjach pochwał.

A gdy przed kilkoma laty Andrzej Wajda poznał w Paryżu sławnego Elię Kazana, taką odbyli rozmowę:

- Ach, to pan jest reżyse­rem tego filmu, który bardzo mi się podobał - powiedział Elia Kazan.

- Pan pewnie myśli o fil­mie "Popiół i diament"? - od­parł Wajda.

- Nie, nie. To był kolorowy film i akcja rozgrywała się w

nocy.

- Więc to "Wesele".

- Niech mi pan powie, kto panu napisał scenariusz? - za­ciekawił się Kazan. - To fan­tastyczny scenarzysta, który ma wspaniałe pomysły...

Wajda nie mógł pojąć w ja­ki sposób jego film zaintere­sować zdołał tak na wskroś amerykańskiego reżysera.

- Myślę, że w Ameryce wrażliwość na taki utwór jak "Wesele" - przypuszcza Waj­da - pojawiła się po amery­kańskiej klęsce w Wietnamie, kiedy Amerykanom bliskie się stały nocne rozmowy tych, którzy z tej wojny wrócili, z tymi, którzy polegli, lecz wracają jako zmarli przez nas w rozmowach przywoływani.

W 1990 roku Andrzej Wajda postanowił powtórnie wyreży­serować "Wesele" w Starym Teatrze.

- Kiedy pracowałem nad tą sztuką w 1964 roku, wydawało

mi się, że dialogom Wyspiań­skiego brak siły i konsekwen­cji - wspomina reżyser. - W czasie pracy nad filmem usu­nąłem część dialogów i wów­czas zrozumiałem, że pomysły Wyspiańskiego nie są aż tak porywające jak sądziłem. Teraz rozpocząłem pracę w Starym Teatrze od dialogów w "Weselu".

Bo dialogi wydają mu się w tej sztuce najpiękniejsze. Stąd też nadzieja Wajdy, że już w przyszłym roku uda się mu zrealizować - na zaproszenie Petera Steina, dyrektora arty­stycznego festiwalu w Salz­burgu - kolejną, tym razem salzburską wersję "Wesela".

- Pod jednym tylko wa­runkiem "Wesele" ma szansę znaleźć się w repertuarze europejskiego teatru - twier­dzi Peter Stein. - Nie może to być "Wesele" pokazane na gościnnych występach w Salzburgu teatru grającego po pol­sku. Tę sztukę trzeba wysta­wić po niemiecku, wie­rząc, że dramat ten nic ze swej wielkości nie straci... w prze­kładzie na język niemiecki.

Istotą tej sztuki jest zamknięcie. I choć A. Wajda i K. Zachwatowicz (scenograf) przed rozpoczęciem pracy nad spektaklem planowali rozwią­zania scenograficzne inne od tak dobrze nam znanej izby weselnej, okazało się, że sztuka ta stawia twarde wymagania i trzeba ją realizować zgodnie z życzeniem autora. Nie zdzi­wiło to reżysera:

- Wyspiański był przecież człowiekiem teatru i jego nowatorem. To zamknięcie jest w "Weselu" tak ważne jak w filmie Bunuela "Anioł za­głady", który można by z "We­selem" porównać.

Co świadczy o wielkości tej sztuki i jej uniwersalności?

- Jest w "Weselu" i w idei, i w sposobie napisania tej sztuki, potężna poetycka wyobraźnia - powiedział Wajda. - I bez względu na to czy zo­stanie w teatrze wystawiona lepiej czy też gorzej, dusza "Wesela" zawsze wkracza na scenę i jest na niej wszech­obecna...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji