Artykuły

Paryż-Kraków. Mumerus w koprodukcji opery "Maksymilian Kolbe"

28 listopada w sali Conservatoire Maurice Ravel w Paryżu miała miejsce inscenizacja opery Eugene Ionesco "Maximilien Kolbe" zrealizowana w koproducji Levallois Culture w Paryżu i Teatru Mumerus W Krakowie.

Ta realizacja opery "Maximilien Kolbe" przygotowana została z okazji 100-lecia urodzin Eugene lonesco - autora jej libretta, światowej sławy dramaturga, autora " Nosorożca" i "Krzeseł", i pokazana równocześnie z wystawą ku czci lonesco w paryskiej Bibliotece Narodowej. W porównaniu z poprzednimi wystawieniami tej opery, które miały miejsce w latach 80-tych i 90-tych najpierw w Rimini podczas spotkania chrześcijańskiej organizacji Comunione Liberazione, potem w katedrze w Arras oraz Centro padle Kolbe w Carini na Sycylii, ta premiera miała charakter raczej akademicki, czy też studyjny - czego dowodem był udział studentów i absolwentów Konserwatorium Ravel w Levallois (chórzyści) oraz studentów kursów Sztuki Dramatu (epizodyści i statyści).

W realizacjach opery "Maximilien Kolbe" istnieją przez cały czas wątki polskie i osoby realizatorów polskich. W pierwszym wystawieniu uczestniczył jako "supervisione" Krzysztof Zanussi, pod którego kierunkiem spotkała się po raz pierwszy "ekipa polska"-Tadeusz Bradecki, Jan Polewka i operator światła Jan Kalman. A także odtwórca postaci tytułowej Andrzej Snarski - śpiewak pochodzenia polskiego, wychowany w Londynie, a od lat mieszkający w Rzymie. Obecność artystów polskich jest tu naturalna - bohater jej jest księdzem polskim (dziś świętym męczennikiem), a akcja dzieje się w obozie Auschwitz. W finale występuje chór polskich dzieci z obozowego transportu, które zgodnie z intencją lonesco śpiewają po posku "Błogosławieni ubodzy w duchu..."

W przedstawieniu paryskim uczestniczył po raz pierwszy jako współrealizator teatr polski, krakowskie Stowarzyszenie Teatr Mumerus reprezentowane przez jego prezesa Wiesława Hołdysa. Miało to znaczenie zarówno symboliczne jak i ekonomiczne. Ta "akademicka" realizacja w Levallois nie mogła dysponować środkami porównywalnymi z budżetem poprzednich wystawień dotowanych przez organizacje chrześcijańskie czy też franciszkańskie Centro Kolbe w Palermo. Levallois Culture przygotowało środki na poziomie studyjnym, a chórzyści i statyści występowali jako wolontariusze. Stąd jedynym dobrym rozwiązaniem zaproponowanym przez scenografa Jana Polewkę, było wykonanie dekoracji i rekwizytów oraz zakup kostiumów w Polsce poprzez organizacyjną współpracę z Teatrem Mumerus. Miało to także znaczenie dla nadzoru artystycznego nad pracami technicznymi i malarskimi, który mógł być prowadzony w Krakowie przez scenografa i reżysera. Podjęte prace zostały wykonane i dostarczone do Paryża, a ich jakość przyjęta z uznaniem. Jak również cała realizacja nagrodzona owacyjnymi brawami przez paryską publiczność.

**

" MAXIMILIEN KOLBE" Opera Dominique Probsta - Libretto Eugene lonesco

Spektakl w koprodukcji Levallois Culture w Paryżu i Teatru Mumerus w Krakowie -Premiera 28 listopada w sali Conservatoire Maurice Ravel /Salle Ravel/ w Paryżu. Dyrektor muzyczny - Olivier Holt, Reżyser - Tadeusz Bradecki, Scenograf- Jan Polewka. W roli tytułowej -Andrzej Starski, baryton Opery Rzymskiej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji