Artykuły

Kazimierz Wiśniak

Studiował w krakowskiej ASP na wydziałach: architektury wnętrz i scenografii (dyplom 1959 r.). Jest uczniem Karola Frycza i Andrzeja Stopki. Jako scenograf debiutował w r. 1958 w "Piwnicy pod Baranami", opracowując "Jezioro trzech wie­szczek" w reżyserii Piotra Skrzy­neckiego.

W latach 1959-1962 współpra­cował z Teatrem Śląskim w Ka­towicach. Z tego okresu pocho­dzą projekty do "Jonasza i błazna" Broszkiewicza (1959 r. reż. Józef Gruda), "Profesji pani Warren" Shawa (1960 r. reż. Edward Ży­tecki), "Ifigenii w Taurydzie" Goe­thego (1961 reż. Jan Biczycki), "Skąpca" Moliera (1961 reż.Żytecki), "Opery za trzy" grosze Brechta (1962 reż. Biczycki), "Męża i żony" Fredry (1962 reż. Żytecki).

W latach 1963 - 1971 Wiśniak związany był z Teatrem im. Sło­wackiego w Krakowie. Ważniej­sze jego realizacje z tego okresu to: "Las" Ostrowskiego (1963, reż. Władysław Krzemiński), "Trage­dia optymistyczna" Wiszniewskie­go (1965 reż. Lidia Zamkow), "Bezimienne dzieło" Witkacego (1967 reż. Bronisław Dąbrowski). "Powrót do domu" Pintera (1967 reż. Jerzy Goliński).

W innych teatrach w kraju Wiśniak projektował scenografię m.in. do "Róży" Żeromskiego (T. Współczesny we Wrocławiu 1968), "Na czworakach" Różewicza (T.Dramatyczny w Warszawie 1972), "Jana Macieja Karola Wścieklicy" Witkiewlcza (T. Polski we Wro­cławiu 1972), a za granicą - "Wszystko dobre, co się dobrze kończy" Szekspira (Dusseldorfer Schauspielhaus 1960 r. -reż.Swinarski), "Zemsta" Fredry (Kijów 1969 reż. Dąbrowski), "Żeglarz" Szaniawskiego (Moskwa 1969 reż. Swinarski), "Ryszard III" Szekspira (Darmstadt 1972 reż. Swinarski) i "Trzy siostry" Czechowa (Zurych 1973 reż. Jarocki).

W najbliższym sezonie Kazi­mierz Wiśniak będzie realizował, wraz z Andrzejem Majewskim, scenografię do sztuki Valle-Inclana "Słowa Boże" w Schiller­theater w Berlinie Zachodnim (reż. Swinarski).

Obecnie Wiśniak jest scenogra­fem Starego Teatru w Krakowie. Jedna z jego ostatnich prac w tym teatrze to 'Wyzwolenie" Wy­spiańskiego w reżyserii Konrada Swinarskiego (projekty kostiu­mów do tego przedstawienia re­produkujemy obok). Z innych realizacji Wiśniaka w Starym Teatrze trzeba przypomnieć je­szcze piękną scenografię do Szekspirowskiego "Wszystko do­bre, co się dobrze kończy" rów­nież w reżyserii Swinarskiego.

Od wielu lat artysta współpra­cuje z Wrocławskim Teatrem Pantomimy. Projektował tu de­koracje do wielu inscenizacji Henryka Tomaszewskiego, m.in. do "Jasełek" (1961) i "Menażerii ce­sarzowej Filissy" (1972). Z Hen­rykiem Tomaszewskim współ­pracował też Wiśniak w innych teatrach polskich i zagranicz­nych. Były to: "Francesca da Ri­mini" Czajkowskiego (T. Muzycz­ny w Krakowie 1963), "Marat­-Sade" Weissa (T. Polski w Po­znaniu 1967), "Ogród miłości" To­maszewskiego (Det Norske Tea­tret w Oslo 1967), "Bagaże" Banga (Det Kongelinge Teatret w Ko­penhadze 1971), "Gra w zabijane­go" Ionesco (T. Polski we Wro­cławiu 1973) i ostatnio "Peer Gynt" Ibsena (T. im. Norwida w Jele­niej Górze 1974).

Wiśniak jest laureatem wielu nagród, m.in. za scenografię do sztuk: "Śmierć Tarełkina" Sucho­wo-Kobylina (reż. Lech Komar­nicki, Bałtycki Teatr Dramatycz­ny - nagroda na Festiwalu Tea­trów Polski Północnej w Toru­niu 1966 r.), "Śnieg" Przybyszew­skiego (reż. Lech Komarnicki; Bałtycki Teatr Dramatyczny - nagroda na Festiwalu Teatrów Polski Północnej 1967), "Róża" Że­romskiego (reż. Andrzej Witkow­ski; Teatr Współczesny we Wro­cławiu - nagroda na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w 1968)'; "Paternoster" Kajzara (reż. Jerzy Jarocki; Teatr Współczesny we Wrocławiu - nagroda na XII Festiwalu Sztuk Współczesnych 1971).

B.O.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji