Artykuły

"Dostojewski"

W Teatrze Narodowym szczyt rosyjskiej i światowej powieści Dostojewski. I to ten i taki Dostojewski, jakimi okazał się w swoim dziele ostatnim, najtrudniejszym i najwspanialszym; w "Braciach Karamazow".

Przenikają tę powieść pytania najprostsze, najtrudniejsze, najważniejsze. Ale te, na które nauka uważa je za głupie; naiwne i śmieszne pytania o miarę zła i dobra, o to, czy Bóg jest, czy go nie ma. Wstydzimy się tedy je zadawać, choć nurtują nas po kryjomu. Lecz właśnie te pytania przedstawiane w Teatrze Narodowym stawia w centrum akcji scenicznej. I od razu osiąga rzadko spotykany w teatrze dzisiejszym ton wzniosłości, zniewalający wszystkich na widowni zapada skupiona, napięta cisza.

Tak działa też poezja sceny, piękno rytmicznej kompozycji scenicznej, osiąganej środkami, których literatura nie zna.

Jednym z nich jest oczywiście aktorstwo, traktowane tu przede wszystkim jako umiejętność współdziałania w zespole. Na scenie działa przeszło trzydzieści osób, wśród nich wybitni aktorzy.

Ale poezję sceny tworzą nie tylko aktorzy. Tworzy ją także reżyserska umiejętność operowania przestrzenią.

Reżyseria, dramatyzacja i scenografia - Adam Hanuszkiewicz, muzyka - Czesław Niemen.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji