Autorzy

Trwa wczytywanie

Harvey Schmidt

Ur. 12 IX 1929, Dallas.
Po studiach na University of Texas pracował przede wszystkim jako grafik, trochę także pisał, niemniej już od studenckich lat intere­sował się muzyką i to zainteresowanie pochłaniało go z roku na rok coraz bardziej, by wreszcie stać się jego jedynym powołaniem i zajęciem. Wspólnie z kolegą ze studiów, starszym o rok Tomem Jonesem (nie mylić ze znanym piosenkarzem o tym samym imieniu i nazwisku) pisywali - korespondencyjnie - piosenki podczas służby wojskowej, a po jej ukończeniu obaj przenieśli się do Nowego Jorku i tam zaczęli pracować dla teatrzyków Off-Broadway (Schmidt - muzyka, Jones - teksty). Ich pierwsza większa praca dla sceny to dopiero musical "The Fantasticks" (1960). Sukces tego musicalu otworzył im drogę na Broadway, gdzie wystawili kolejno: "11 in the Shade" (1963; wg znanej u nas sztuki Richarda Nasha "The Rainmaker - Zaklinacz deszczu"), "I Do! I Do!" (1966; pierwszy w historii Broadwayu musical dwuosobowy) i "Celebration" (1969). Dla teatrzyku Off-Broadway napisali - wspólnie z żoną Jonesa, Elinor - muzykę i teksty mu­sicalu "Colette" (1970).
W latach 1970-75 Schmidt i Jones pracowali w założonym i pro­wadzonym przez siebie warsztacie teatralnym Portfolio w Nowym Jorku. Eksperymentowali, poszukując nowych form i nowych dróg dla musicalu. Rezultatem ich prac były cztery kameralne, niekon­wencjonalne utwory, wystawione w niewielkiej sali, w ograniczonej ilości spektakli. Największy rozgłos (i nagrodę krytyki) uzyskał spośród nich "Phileomon" (1975).
Poszukiwania Schmidta i niezmiennie - od blisko 30 lat - towarzyszącego mu Jonesa idą w kierunku skameralizowania musi­cali, odrzucenia tradycyjnej broadwayowskiej pompy i sztampy, a także w kierunku nowych rozwiązań aranżacyjnych, wykorzystania w partyturach musicalowych instrumentów i efektów poprzednio na Broadwayu nie dostrzeganych. Obaj starają się przerzucić w swych utworach pomost między typową i komercjalną produkcją dla Broad­wayu, a świeżym oddechem muzycznej i teatralnej awangardy.
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji