Autorzy

Trwa wczytywanie

Antonín Dvořák

Ur. 8 IX 1841, Nelahozeves. Zm. 1 V 1904, Praga.
Antonin Dvorak, drugi obok Smetany czołowy przedstawiciel czeskiej szkoły narodowej, w szerszym jeszcze zakresie niż Smetana wpro­wadził muzykę swego kraju w nurt ogólnoeuropejskiej kultury mu­zycznej. Mając lat 16, kształcił się w szkole organowej w Pradze, angażując się jednocześnie jako skrzypek do Orkiestry Cecyliańskiej, której repertuar zawierał przede wszystkim dzieła najbardziej na owe czasy modernistyczne - Liszta i Wagnera. Świetne opanowanie przez Dvoraka klasycznych zasad konstrukcji muzycznej zwróciło na nie­go uwagę Brahmsa, którego przyjaźń i poparcie stały się dla mło­dego kompozytora wielką pomocą (m. in. w stosunkach z wydawcami). Sława kompozytora rośnie szybko; wielkie niemieckie i angiel­skie firmy wydawnicze nawiązują z nim stały kontakt, najznako­mitsze zespoły kameralne oraz wybitni dyrygenci włączają jego dzie­ła do swego repertuaru. W 1890 otrzymuje honorowy doktorat uni­wersytetu w Cambridge; w tym samym czasie zostaje wykładowcą kompozycji, instrumentacji i form muzycznych w praskim konserwa­torium. W 1892 wyjeżdża do Ameryki, by objąć stanowisko dyrekto­ra konserwatorium w Nowym Jorku. Zwróciły tam uwagę Dvoraka pieśni murzyńskie i indiańskie, których wpływ zaznaczył się silnie w szeregu jego dzieł. Po powrocie do kraju objął znów Dvorak ka­tedrę kompozycji w praskim konserwatorium, gdzie wykształcił się pod jego kierunkiem szereg wybitnych kompozytorów, m. in. Vitezslav Novak i Josef Suk.
Dvorak jest przede wszystkim jednym z najwybitniejszych sym­foników doby późnego romantyzmu. Jego twórczość obejmuje m. in. symfonie (najsłynniejsza, ostatnia, IX Symfonia "Z Nowego Świa­ta"), uwertury, poematy symfoniczne, koncerty (ze znanym "Koncer­tem wiolonczelowym" na czele), muzykę kameralną, kantaty, oratoria, Requiem, "Stabat Mater" oraz szereg oper ("Wanda", "Chłop szelma", "Dymitr", "Jakobin", "Diabeł i Kasia", "Rusałka" i "Armida"). Styl muzyki Dvoraka cechuje oryginalność formy, niezwykle bujna inwencja i od­krywcza, barwna instrumentacja.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji