Autorzy

Trwa wczytywanie

Christoph Willibald Gluck

Ur. 2 VII 1714, Erasbach (Górny Palatynat). Zm. 15 XI 1787, Wiedeń.
Twórca "Orfeusza i Eurydyki" był synem leśniczego. Kształcił się w gimnazjum jezuitów w Komotau, następnie wstąpił na uniwersytet w Pradze. Pomoc bogatego protektora, księcia Francesco Saverio Melzi, umożliwiła mu w 1736 wyjazd do Mediolanu, gdzie przez 4 lata był uczniem G. B. Sammartiniego. Tam też w 1741 zadebiutował ope­rą pt. "Artaserse", po której nastąpiły inne dzieła, utrzymane w du­chu neapolitańskiej szkoły operowej. Rosnąca sława młodego kompo­zytora powoduje zaproszenie go do Londynu, gdzie m. in. spotyka się z Haendlem; następnie podróżuje po Niemczech jako kapelmistrz wędrownego zespołu operowego i w 1752 osiada w Wiedniu, obejmując stanowisko dyrektora opery dworskiej. Pisze w dalszym ciągu wło­skie opery, a także singspiele oraz pantomimy baletowe. Jednakże pod wpływem słyszanych wcześniej w Paryżu dzieł Jana Filipa Rameau kiełkuje w jego umyśle pragnienie reformy ówczesnego stylu operowego - chęć odejścia od zewnętrznego efekciarstwa, retoryki tekstów i bezsensownego schematu arii da capo. Ze współpracy Glucka z włoskim poetą Raniero da Calzabigi powstaje w 1762 opera "Orfeusz i Eurydyka" - pierwsza zwiastunka dokonującego się przełomu. Po niej następuje "Alcesta" oraz "Parys i Helena". Fakt, że królowa Fran­cji Maria Antonina była w swoim czasie (jeszcze jako księżniczka) uczennicą Glucka, utorował mu drogę do Paryża, i tam jego re­forma poczęła wydawać najpełniejsze owoce. Nowa opera Glucka, "Ifigenia w Aulidzie", wywołała prawdziwą sensację - kompozytora ogłoszono odnowicielem świetnych tradycji francuskiej opery poważ­nej. Że jednak nie brakło w Paryżu także i gorących zwolenników lekkiej a efektownej opery włoskiej, reprezentowanej wówczas głów­nie przez Nicola Picciniego, rozgorzał przeto jeden z najgorętszych w historii muzyki sporów, znany pod nazwą "walki gluckistów i piccinistów". Następne opery Glucka, "Armida" i "Ifigenia na Taurydzie", przyniosły mu w tej walce ostateczne zwycięstwo. Warto zaznaczyć, że Gluck jest jednym z pierwszych kompozytorów wielkiej miary, który poświęcił się niemal wyłącznie twórczości operowej.
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji