Autorzy

Trwa wczytywanie

Robert Planquette

Ur.31 VII 1848, Paryż. Zm. 28 I 1903, Paryż,
W okresie pooffenbachowskim Planquette zdobył w Paryżu sporą po­pularność, rywalizując przez pewien czas bardzo ostro z Lecocqiem swą operetką "Dzwony z Corneville". Po ukończeniu Konserwatorium Paryskiego komponował lekkie piosenki; ,,chansonettes" i ,,saynetes", dla paryskich cafe-concertów, po czym zachęcony sukcesami star­szych kolegów zdecydował się napisać pierwsze operetki: "Le Serment de Mme Gregoire" (1873) i "Paille d'Avoine" (1874). Dopiero jednak ko­lejna praca: "Dzwony z Corneville" ("Les cloches de Corneville"; 1877) przyniosła mu spory rozgłos. Był to jeden z największych wówczas sukcesów operetkowych w całej Europie. Wielokrotnie wystawiano "Dzwony" także i w Polsce, oprócz nich: "Rip-Rip" (1882), "Korsarza" ("Surcouf"; 1887) i "Mam'zelle Marion"("Mam'zelle Quat'sous"; 1897). Inne operetki Planquette'a to: "Le chevalier Gaston" (1877), "Les voltigeurs de la XXXII" (1880), "La cantiniere" (1882), "Nell Gwynne" (znana też jako "Colombina", 1884), "La Cremaillere" (1883), "La cocarde tricolore" (1892), "Le talisman" (1893), "Panurge" (1895), "La capitaine Therese" (1901). Osta­tnia praca: "Le paradis de Mahomet", została (w instrumentacji Louisa Ganne) wystawiona w 1906, już po śmierci kompozytora.
Muzyka Planquette'a była niemal zawsze melodyjna, atrakcyjna, efektowna, niestety - nie miał szczęścia do librett; one też zdecydo­wały o tym, że o większości jego operetek całkowicie dziś zapo­mniano.
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji