Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Barbara Osterloff

kokietka

(z fr. coquettte – zalotnica, kokietka)

Typ postaci dramatycznej i emploi popularne w dramaturgii i w teatrze europejskim XVIII i XIX w.; odnosi się do kobiety wykorzystującej swoje zewnętrzne walory, urodę i wdzięk jako element gry erotycznej; często kokietuje z nudy, dla zabicia czasu, lub z chęci pognębienia rywalki czy z zemsty za doznane przykrości. Kokietka przedkłada grę erotyczną nad samo spełnienie / uwiedzenie; emocjonująca jest dla niej przede wszystkim sztuka uwodzenia, której ulegają i starzy, i młodzi, ale często nie gardzi korzyściami materialnymi, jeśli je podsunie los (jak Podstolina w Zemście Aleksandra Fredry).

Ten typ postaci często występuje w mieszczańskiej komedii francuskiej, zwłaszcza w komedii salonowej z gatunku sztuki dobrze skrojonej, nieprzerwanie obecnej w repertuarze teatru warszawskiego w drugiej połowie wieku XIX. Wiązało się z nim emploi kokietki, której zachowania musiały pozostawać w zgodzie z przyjętymi (odwzorowującymi obowiązujące w życiu) scenicznymi regułami obyczajności zachowań – nieraz „pikantnych”, ale nigdy wulgarnych.

Arsenał środków, czyli znakowy kod przypisany emploi kokietki, był bogaty: umiejętne prezentowanie walorów swojej figury przez stosowny kostium, kuszące „powłóczyste” spojrzenia, wystudiowane i wdzięczne ruchy (podkreślane grą rekwizytami, np. wachlarzem lub batystową chusteczką), stanowiące niezawodną broń – tym skuteczniejszą, im mocniej wspierały ją kobieca intuicja pospołu z inteligencją.

Portret Aleksandry Lüde, ok. 1885. Fot. Karoli & Pusch, Warszawa. Ze zbiorów BN.

Specjalistką w tym emploi była np. Aleksandra Lüde, mistrzyni prowadzenia dialogu na scenie oraz subtelnych i perfekcyjnych rozwiązań aktorskich, która „stworzyła całą galerię ról tak zwanych »kokietek« np. w Półświatku [Aleksandra] Dumasa (syna), Georgette w Ćwiartce papieru [Victoriena] Sardou” [Rapacki 1925: 177].

Portret Felicji Pichor-Śliwickiej przy stoliku. Pocztówka, po 1900. Ze zbiorów BN.

Za jej następczynię uznawano Felicję Pichorównę we współczesnym repertuarze realistycznym (Aszantka Włodzimierza Perzyńskiego, Ich czworo Gabrieli Zapolskiej), jednak „siłą jej indywidualności były raczej kobiety o intensywnej zmysłowości, o wybitnej ponęcie niewieściej. W rolach kokietek gra jej nie próbowała naśladować brabanckiej koronczarki Lüdowej, z jej gry wynurzała się za to większa zaborczość erotyczna” [Grzymała-Siedlecki 1957: 508].

Bibliografia

  • Baudrillard, Jean: O uwodzeniu, tłum. Janusz Margański, Warszawa 2005;
  • Grzymała-Siedlecki, Adam: Świat aktorski moich czasów, Warszawa 1957;
  • Wincenty Rapacki: Sto lat sceny polskiej w Warszawie, Warszawa 1925.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji