Książki

Trwa wczytywanie

Miller, Antoni (1869-1944)

Teatr polski i muzyka na Litwie jako strażnice kultury Zachodu (1745-1865) : studjum z dziejów kultury polskiej

Miejsce publikacji
Wilno
Rok publikacji
1936
Wydawca
Wydawnictwo im. Stanisława i Tekli z hr. Borychów Łopacińskich
Publiczna notka
Pomorska Biblioteka Cyfrowa http://pbc.gda.pl/Content/48459
Kategorie

Treść

Zamiast przedmowy — rozważania autora  ►[ 3 ]

CZĘŚĆ PIERWSZA. Zarys dziejów scen kresowych dworskich i muzyki dworskiej
na Litwie i Białorusi w drugiej połowie w. XVIII  ►[ 21 ]

Rozdział I. Teatr i Muzyka w Polsce w pierwszej połowie w. XVIII

Muzyka na większych dworach kresowych  ►[ 23 ]

Nieśwież – Słuck  ►[ 27 ]

Teatr Amatorski Księżnej Urszuli z Wiśniowieckich Radziwiłłowej (1746–1756)  ►[ 29 ]

Teatr Księcia Michała Kazimierza Radziwiłła (Rybeńku) (1753–1762)  ►[ 34 ]

Teatr Ks. Karola Radziwiłła (1762–1786)  ►[ 36 ]

Muzyka w Nieświeżu i Słucku  ►[ 37 ]

Balet w Nieświeżu i Słucku  ►[ 43 ]

Słonim  ►[ 45 ]

Białystok  ►[ 53 ]

Grodno  ►[ 55 ]

Dubno  ►[ 59 ]

Różana, Dereczyn, Świsłocz, Zelwa  ►[ 60 ]

Rozdział II. Recepcja teatru zachodniego w Polsce i w teatrach litewskich  ►[ 65 ]


CZĘŚĆ II. Teatr i muzyka w Wilnie na schyłku w. XVIII i początku XIX (1785–1816)  ►[ 77 ]

Rozdział I. Wilno przed przyjazdem Bogusławskiego.
Założenie teatru wileńskiego (1785)  ►[ 79 ]

Rozdział II. Teatr wileński od r. 1790 do 1801. Okres przejściowy  ►[ 109 ]

Rozdział III. Stan teatrów: lwowskiego, krakowskiego i warszawskiego.
Dyrekcja M. Morawskiej i M. Każyńskiego w Wilnie  ►[ 123 ]

Dyrekcja Macieja Każyńskiego (1805/6–1810)  ►[ 137 ]

Rozdział IV. Muzyka w Wilnie na schyłku w. XVIII i początku w. XIX (1775–1831)  ►[ 154 ]


CZĘŚĆ III. Teatr polski i muzyka na Litwie od epoki Kongresu Wiedeńskiego
do Powstania Styczniowego (1815–1865)  ►[ 177 ]

Rozdział I. Działalność miejscowej Dyrekcji Akcyjnej.
Renesans sceny za dyrekcji G. Kamińskiego i K. Skibińskiego  ►[ 179 ]

Rozdział II. Teatr popowstaniowy
do wprowadzenia dodatkowych przedstawień rosyjskich (1831–1845)  ►[ 197 ]

Rozdział III. Organizowanie się teatru dwujęzycznego (1845–1850).
Ogólny rzut oka na dzieje ostatniego 15-lecia Teatru Wileńskiego.
Repertuar. Krótki rys dziejów teatrów prowincjonalnych  ►[ 203 ]

Rozdział IV. Muzyka na Litwie od Powstania Listopadowego do Styczniowego (1831–1865)  ►[ 221 ]

 

Spis ilustracji

  1. Urszula z ks. Wiśniowieckich ks. Radziwiłłowa… założycielka pierwszej sceny dworskiej na Litwie  ►[ 28 ]

  2. Dekoracja teatralna do sztuki Urszuli ks. Radziwiłłowej „Miłość dowcipna”. Dekoracja sceniczna teatru Urszuli ks. Radziwiłłowej  ►[ 32 ]

  3. Michał ks. Radziwiłł (Rybeńku), Hetman Wielki W. X. L.  ►[ 34 ]

  4. Michał Kazimierz ks. Ogiński, Hetman Wielki W. X. L., założyciel sceny słonimskiej, kompozytor i muzyk  ►[ 48 ]

  5. Michał Jerzy Wandalin Mniszech, Marszałek Wielki Koronny  ►[ 56 ]

  6. Andrzej Mierzyński, artysta i pierwszy reżyser teatru wileńskiego  ►[ 96 ]

  7. Jakub Hempiński, artysta teatru wileńskiego i warszawskiego  ►[ 100 ]

  8. Salomea Desznerowa, artystka teatru wileńskiego i grodzieńskiego, pierwsza śpiewaczka operowa polska  ►[ 104 ]

  9. Magdalena Jasińska, artystka opery wileńskiej, warszawskiej, lwowskiej i krakowskiej, słynna odtwórczyni roli Agatki  ►[ 108 ]

  10. Maciej Każyński, dyr. teatrów mińskiego i wileńskiego  ►[ 136 ]

  11. Apoteoza Napoleona pędzla malarza Damela  ►[ 150 ]

  12. Dekoracja sceniczna teatru wileńskiego p. F. Smuglewicza  ►[ 152 ]

  13. Michał Kleofas ks. Ogiński, kompozytor i muzyk, protektor Sztuk Pięknych  ►[ 164 ]

  14. Przedpowstaniowy Teatr Wileński w gmachu Ratusza  ►[ 202 ]

  15. Wiktor Każyński, dyrygent i kompozytor  ►[ 224 ]

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji