Osoby

Trwa wczytywanie

Mira Heller

HELLER Mira, właśc. Kazimiera H., zamężna Olszew­ska (28 II 1866 lub 1868, lub 1869 Kraków - po 1920 USA), śpiewaczka. Była córką urzędnika Władysława H. i Marii z Huberów, siostrą -> Ludwika H. Śpiewu uczyła się u M. Biernackiego w Stanisławowie i w szko­le A. Paschalis-A. Souvestre we Lwowie. Debiutowała 13 III 1887 w operze lwow. w tyt. partii Carmen. Przez kilka lat śpiewała na tej scenie partie mezzosopranowe (m.in. Rozyny - "Cyrulik sewilski", 24 IV 1891); wy­jeżdżała na gościnne występy do Krakowa (1890), Mediolanu i Wenecji. W sez. 1891/92 występowała w operze włoskiej w Odessie oraz Kijowie, a w sez. 1892/93 w Budapeszcie, została wówczas zaangażowana do Wiednia, ale wkrótce zerwała kontrakt, ponieważ niewłaściwie obsadzano ją w partiach altowych. Od 131 do maja 1893 występowała z dużym sukcesem w warsz. T. Wielkim śpiewając m.in. partie tyt. w "Mi­gnon" i "Carmen", partie Santuzzy ("Rycerskość wieśniacza"), Seliki ("Afrykanka"), Amneris ("Aida"), w tym roku koncer­towała także w Łodzi, Petersburgu, Moskwie i ponow­nie w Warszawie (24 X-12 XI). Równocześnie pogłę­biała studia wokalne, m.in. u P. Lucca. W 1894 po występach (w sez. letnim) w Krakowie i Lwowie wyje­chała na kilka miesięcy do Stanów Zjednoczonych i 10 XII 1894 wystąpiła pierwszy raz na scenie Metro­politan Opera w Nowym Jorku w partii Mignon. W 1895 śpiewała w Petersburgu, w lutym i marcu 1896 w Warszawie, w marcu 1898 w Krakowie. Ostatni raz występowała w Warszawie w 1900 (20 I - 5 III). Po wyjściu za mąż za Olszewskiego usunęła się ze sceny, choć w październiku 1902 koncertowała jeszcze w Kra­kowie jako Mira Olszewska. Po I wojnie świat. wy­jechała na stałe do Stanów Zjednoczonych i tam zmarła.
Miała dobre warunki zewnętrzne piękny, dobrze wy­robiony głos mezzosopranowy o bardzo szerokiej skali pozwalającej na wykonywanie zarówno partii soprano­wych jak i kontraltowych oraz na przerzucanie się z tonów lirycznych do dramatycznych. W partiach Mignon ("Mignon"), Amneris ("Aida"), Selika ("Afrykanka") wzbudzała entuzjazm słuchaczy. Pewne zastrzeżenia krytyki budziła tylko jej gra, czasem trochę przesadna. Z ważniejszych partii wykonywanych przez nią wymie­nić należy następujące: Laura ("Gioconda"), Leonora ("Faworyta"), Fides ("Prorok"), Rozyna ("Cyrulik sewilski"), Santuzza ("Rycerskość wieśniacza"), Jadwiga ("Straszny dwór"), Adrianna ("Rienzi"), Walentyna ("Hugonoci"), Mał­gorzata ("Faust"), Azucena ("Trubadur"), Rachel ("Żydów­ka"). Występowała także często na estradach koncer­towych.
Bibl.: Album teatr. II s. 57, 58 (il.); Pepłowski: Teatr we Lwo­wie II; PSBIX (S. Dąbrowski); Reiss: Almanach muz. Krakowa; EMTA 1887 nr 220, 1888 nr 239. 1890 nr 339, 1893 nr 21, 1894 nr 129, 213, 323, 546 (il.), 1895 nr 7, 1896 nr 33; Kur. warsz. 1900 nr 23, 47; Krogulski.
Ikon.: Fot. pryw. - MTWarszawa, Bibl. Jagiell.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji