Osoby

Trwa wczytywanie

Dominik Kaczkowski

KACZKOWSKI Dominik (1763 na Wołyniu - 1805 Grodno), śpiewak, aktor, dyr. teatru. Był ojcem -> Agnieszki Zdanowiczowej i -> Dominika K. (matką ich była - Magdalena Jasińska). Uczęszczał do szkoły w Berdyczowie, następnie uczył się muzyki i śpiewu pod kier. kapelmistrza orkiestry katedralnej w Łucku, śpie­wał tam też w chórze kościelnym. Potem był altowio­listą w orkiestrze dworskiej M. Lubomirskiego w Dubnie. Tam zetknął się z W. Bogusławskim, który przyje­chał ze swym zespołem na występy i namówił go do wstąpienia na scenę. K. musiał jednak dotrzymać kon­traktu w Dubnie i debiutował w 1784 w Lublinie. W końcu tego roku z zespołem lub. wyjechał na występy do Lwowa, później zapewne wrócił do Lublina. Od początku 1786 do 1789 występował w T. Narodowym w Warszawie. Po rozwiązaniu zespołu pol. śpiewał jeszcze w maju 1789 na koncertach, a następnie wyjechał prawdopodobnie do Krakowa. W 1791 kierował (wraz z J. Harasimowiczem i W. Jasińskim) zespołem w Lu­blinie, później należał do zespołu t. krak. (antrepryza J. Kluszewskiego). Pełnił także funkcje kierownika zespo­łu, m.in. podczas występów w Lublinie w lecie 1792. Od 17 IV 1793 do 1794 występował w warsz. T. Naro­dowym. W tym czasie zdobył wybitną pozycję jako pierwszy tenor opery. Okres ten W. Bogusławski nazwał "najświetniejszym w całym jego zawodzie". Po upadku powstania kościuszkowskiego wyjechał przez Kraków do Lwowa. W zespole W. Bogusławskie­go, wg ówczesnej relacji, grał "nieśmiałych kochanków, szlachetnych przyjaciół, ludzi naiwnych", śpiewał "partie pierwszego tenora", był też korepetytorem opery. Cieszył się dużym zaufaniem Bogusławskiego, który powierzył mu kasę zespołu i cenił go bardzo jako jedynego śpiewaka posiadającego wykształcenie mu­zyczne. W tym czasie jednak, wg relacji Bogusławskiego, hazardowa gra w karty i utrata majątku przyczyniły się do tego, że K. "popadł w melancholię", zaczął tracić pamięć, nie mógł uczyć się nowych ról. W 1799 wraz z całym zespołem przeniósł się do Warszawy, ale utracił już dawną pozycję i w maju 1802 opuścił t. warszawski. Występował jeszcze przez pewien czas w Mińsku w ze­spole M. Każyńskiego, a następnie w Grodnie pod dyr. Salomei Deszner. Zmarł w szpitalu dla obłąkanych. Wg Bogusławskiego był człowiekiem przystojnym, średniego wzrostu i pięknej postawy, "głos jego tenoro­wy, nie był wysoki, ale przyjemny i czysty, żywość po­ruszeń, dobre pojęcie i oddanie każdej roli stawiały go w rzędzie ówczesnych pierwszych artystów". Zdobył popularność jako wykonawca partii Atara ("Axur"), śpie­wał też Ifikratesa ("Amazonki") oraz partie tenorowe w operach: "Zazdrośnik na doświadczeniu", "Piękna Arsena", "Dezerter", "Drzewo Diany", "Rzecz rzadka". Grał też role dram., jak np. Fazyr ("Indianie w Anglii"), Eurykles ("Meropa"), Appiani ("Emilia Galotti"), Szarmancki ("Spaz­my modne").
Bibl.: Bernacki: Teatr; Bogusławski: Dzieje T.N. s. 347-354; Estreicher: Teatra; Got: Na wyspie Guaxary; PSB XI (W. Hordyński); Riabinin: Teatr w Lublinie; Sowiński: Słownik muzyków; Szwankowski: Teatr Bogusławskiego; Teatr Naro­dowy 1765-94; Jasiński; Krogulski.
Ikon.: F.A. Lohrmann: K. jako Atar (Axur), akw., 1793 - BUW (Gabinet Rycin).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji