Osoby

Trwa wczytywanie

Francois Gabriel Le Doux

LE DOUX, Ledoux, Francois Gabriel (ok. 1755 Pa­ryż - 2 II 1823 Warszawa), tancerz, baletmistrz. Z pochodzenia Francuz. Był uczniem G. Vestrisa, a następnie solistą opery paryskiej. W 1782 przybył do Polski zaangażowany przez podskarbiego litewskiego A. Tyzenhauza na stanowisko baletmistrza i nauczy­ciela baletu, w którym występowały dzieci poddańcze. W 1782-85 przebywał i uczył w szkole artystycznej Ty­zenhauza w Postawach. Zespół baletowy kształcony przez niego dawał występy w t. dworskim w Grodnie uświetniając tamtejsze widowiska. W lipcu 1785, kiedy po śmierci Tyzenhauza na mocy testamentu zespół jego szkoły został przekazany Stanisławowi Augustowi, król sprowadził go do Warszawy powierzając L. kie­rownictwo zespołu "tancerzy narodowych". Zespół de­biutował na scenie warsz. 24 IX 1785 w widowisku układu L. "Hylas i Sylwia"; odtąd występował tam przez blisko dziesięć lat zarówno w t. publicznym, jak i na scenie t. królewskiego w Łazienkach. Początkowo ze­spół L. tańczył przy operach włos., natomiast od 1790 najczęściej przy widowiskach t. polskiego. L. roz­wijał w Warszawie ożywioną działalność pedag. i cho­reograficzną (w 1785-89 opracował ok. trzydziestu przedstawień baletowych), stale podnosząc poziom wyszkolenia swych młodych tancerzy i przygotowując wiele premier. Systematyczność i talent L. przyczyniły się w dużym stopniu do postawienia baletu warsz. na wysokim poziomie artyst., wzbudzającym uznanie wśród podróżników z Europy zachodniej. Wystawiał na scenie warsz. urozmaicony repertuar: widowiska oryginalne i przeróbki, dużo znanych pozycji eur., w większości francuskich. Największym powodzeniem cieszyły się wystawione wg jego układu balety: "Mirza i Lindor", "Inkle i Jaryka", "Dzień wieśniaczy", "Miłość każ­demu wiekowi właściwa", "Anetka i Lubin", "Nina, czyli Szalona z miłości", "Młoda Francuzka w seraju". Zasługą L. było opracowanie (choreografia i libretta) i wprowa­dzenie na scenę kilku oryginalnych baletów o tematyce pol., m.in. "Wandy, królowej polskiej". Po 1789 L. prze­rwał swą twórczość choreograficzną. Wychowankami jego byli m.in. popularni soliści: M. Rymiński, J. Waliński, D. Sitańska, M. Malińska.
Po rozpadnięciu się zespołu "tancerzy narodowych" w 1794 L. pozostał w Warszawie. O tym, jak bardzo wrósł w społeczeństwo pol., świadczyła jego postawa w dniach powstania kościuszkowskiego; ufundował wtedy w swoim mieszkaniu lazaret dla rannych i utrzy­mywał go własnym kosztem. Był również jednym z szesnastu adiutantów, którzy czuwali nad bezpie­czeństwem osoby królewskiej. Ożeniony był z modniarką franc. panną Lex, ale dzieci swoje wychowywał na Polaków. W 1798-1803 prowadził w Warszawie antrepryzę balów i maskarad. Za zgromadzone tą drogą fundusze zorganizował już w 1800 drugą, zupełnie nową szkołę baletową, złożoną z ok. trzydziestu sześciu dzieci.
Uczniowie jego rozpoczęli 15 III 1803 występy w warsz. T. Narodowym (w operze "Telemak"). Zespół występo­wał początkowo sporadycznie, dopiero umowa zawarta z W. Bogusławskim gwarantowała występy dwa razy w tygodniu przy sztukach polskich. Nowy zespół L. borykał się stale z trudnościami finansowymi, dyspo­nował także skromniejszymi niż poprzedni zespół dekoracjami i kostiumami, był jednak przyjmowany bardzo życzliwie przez publiczność. Z opracowanych wówczas przez L. baletów największe powodzenie miały: "Kora i Alonzo", "Starożytności Herkulanum", "Zaślubiny Góralów", "Serajowe zazdrości", "Dezerter", "Figle miłości", "Kozaki i Węgrzyny", "Sierota hiszpańska". W 1804 balet L. odniósł znaczny sukces w czasie gościnnych występów w Gdańsku (czerwiec, lipiec, sierpień). Z powodu trudności finansowych w marcu 1805 L. zmuszony był rozwiązać swój zespół. W na­stępnych latach prowadził w Warszawie kasyno, w któ­rym organizował zabawy taneczne, pracował jako nauczyciel "tańców pokojowych" na wielu warsz. pensjach, a w maju 1817 otworzył własną szkołę tań­ców salonowych, która cieszyła się dużym powodze­niem młodzieży.
Bibl.: Bernacki: Teatr; Mamontowicz-Łojek: Szkoła Tyzenhauza s. 57, 64-69, 72, 76, 78, 84, 86, 90. 94; PSB XVI (K. Wierzbicka-Michalska); Teatr Narodowy 1765-94; Pudełek: Warsz. balet romantyczny; Szwankowski: Teatr Bogusławskie­go; Wierzbicka: Sześć studiów; Wójcicki: Powązki II; Pam. teatr. 1967 z. 2 (B. Mamontowicz-Łojek s. 212-227), z. 3/4 (Z. Ciesielski, A. Świderska s. 458-462).
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji