Osoby

Trwa wczytywanie

Leontyna Kamila Parżnicka

PARŻNICKA Kamila Karolina Leontyna, z domu Eker (ur. 12 XI 1842 Kraków - działała do 1883), aktorka. Była córką -> Marceliny Ekerowej. Do 1866 używała na scenie nazwiska panieńskiego. Od ok. 1855 występowała w Kamieńcu Podolskim, w 1858-60 tamże w t. pod dyr. J. Piekarskiego a następnie W. Piotrowskiego. Potem wyszła za mąż za obywatela ziemskiego guberni kamienieckiej Jana Parżnickiego i na kilka lat ustąpiła ze sceny. Już pod nazwiskiem męża wystąpiła 16 X 1866 pierwszy raz w Krakowie w roli Cecylii ("Pociecha rodziny"). W t. krak. występo­wała także w listopadzie 1866 oraz w latach na­stępnych: w sez. 1869/70 (od 2 X 1869), od 1870 do 17 II 1872 i od maja 1874 do 10 VI 1876. Z zespołem krak. wyjeżdżała na występy do Tarnowa i Szczawnicy. Zgrabna, smukła, o słabym, lecz tzw. dźwięcznym głosie grała w tym okresie przede wszystkim role naiwne i liryczne, takie jak: Panna de Belle Isle ("Panna de Belle Isle"), Helena ("Przed ślubem"), Helena ("Gapiątko z Saint Flour"), Fanchon ("Poczwarka"), ale także z powodzeniem Hrabinę ("Wesele Figara"). W sez. 1876/ 77 występowała w Poznaniu w zespole K. Doroszyńskiego i W. Terenkoczego, latem 1877 w warsz. t. ogr. Alhambra. Od października 1877 do sierpnia 1880 i od 1881 do czerwca 1882 grała we Lwowie, gdzie ucho­dziła wg określenia S. Pepłowskiego za "inteligentną, rutynowaną artystkę". W marcu 1882 występowała gościnnie w Poznaniu. Od 19 IX do 15 X 1882 należała do zespołu J. Teksla i F. Wesołowskiego w Peters­burgu i grała m.in. Klarę ("Śluby panieńskie"), Jadwigę ("Konkurent i mąż"). W styczniu 1883 wystąpiła dwu­krotnie gościnnie we Lwowie.
W ciągu swej kariery scen. stopniowo przeszła od ról naiwnych do amantek i bohaterek przede wszystkim w dramacie tzw. salonowym; wyróżniała się w nich elegancją i dystynkcją. Do najlepszych jej ról należały: Gabriela ("Frou-Frou"), Rene ("Hrabia Rene"), Zuzanna ("Ćwiartka papieru"), Henrietta Gauthier ("Dama kameliowa"), Klara ("Nitka jedwabiu"). W doborze ról wzorowała się na repertuarze H. Modrzejewskiej, toteż grywała także role dram., takie jak: Ofelia ("Hamlet"), Salomea ("Horsztyński"), Desdemona ("Otello").
Bibl.: Estreicher: Teatra; Gliński: Teatr w Petersburgu I s. 27, 29, 31; Got: Teatr Koźmiana; Hahn: Shakespeare w Polsce; Koryzna I s. 149; Koźmian: Teatr; Pepłowski: Teatr we Lwo­wie I s. 387, 392, 406, II s. 22, 32, 41; Gaz. codz. 1861 nr 56; Afisze, Bibl. Jagiell.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach - MTWarszawa, MHKraków, 7h. J. Gota Kraków.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji