Osoby

Trwa wczytywanie

Karolina Wendt

WENDT Karolina (1 II 1825 - po 1844 Nicea), tan­cerka. 1 II 1834 przyjęta została do warsz. szkoły bale­towej. Pierwszy raz wystąpiła 30 Xl tego roku w "Apollu i Midasie" i odtąd często brała udział w szkolnych przed­stawieniach na scenie T. Rozmaitości. 2 VI 1836 tań­czyła partię Anetki ("Fletrowers zaczarowany"), a 27 II 1837 Gracji ("Gabinet figur mechanicznych"). Jako so­listka baletu warsz. debiutowała 17II 1839 w tyt. partii Sylfidy odnosząc wielki sukces. Należała do najbardziej utalentowanych tancerek swej epoki. "Nie wiemy, co w niej więcej uwielbiać, czy tę grację, czy wdzięk trudny do opisania, rozlany w jej powabnej postaci, czy tę biegłość, łatwość, to wykształcenie me­chaniczne nóg, czy na koniec to życie, ten zapał.
Wszystkie role imaginacyjne, powietrzne, sylfidy, nimfy najwłaściwsze są dla talentu panny Wendt, to jej dzie­dzina" - pisał jeden z recenzentów. Największe sukce­sy święciła jako Mimili ("Mimili, czyli Styryjczykowie"), Jeniusz ("Jeniusz różowy"), Jola ("Lucyperek"), Donna Maria ("Rozbójnik morski"). Ostatni raz wystąpiła 30 XI 1844 w tyt. partii Mirandy. Zwolniona na własne żąda­nie 1 XII 1844, przeniosła się na scenę wiedeńską. Zły stan zdrowia zmusił ją jednak do opuszczenia teatru.
Bibl.: Pani. sceny warsz. 1840 s. 63, 138, 151, 165-166; Pude­łek: Warsz. balet romantyczny (il.); Rocz. t. we Lwowie 1845; Gaz. warsz. 1843 nr 271, 292; Kur. warsz. 1836 nr 144, 1839 nr 170, 215, 236, 245, 269; Chomiński; Jasiński. Ikon.: A. Piwarski (Zakład lit. A. Hercknera): W. jako Sylfida, lit., Pam. Sceny warsz. 1840.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji