Czas akcji: koniec XIX w.
Miejsce akcji: Niemcy, Paryż, Londyn.
Obsada: 13 ról męskich i 6 ról kobiecych.
Druk:
Sztuka w trzech aktach.
"Puszka Pandory" pierwotnie tworzyła jedną całość z innym utworem - "Duch ziemi" - i była zatytułowana "Puszka Pandory - tragedia monstrualna". Później jednak autor oddzielił część drugą i uzupełnił o dodatkowy akt przedstawiający poprzednie wydarzenia. Tak w1902 roku powstała "Puszka Pandory", sztuka w trzech aktach. Pierwotna wersja nie została dotąd opublikowana i znajdującym się w posiadaniu spadkobierców autora.
Główną bohaterką sztuki jest Lulu, demoniczne uosobienie seksu i amoralności. Jej mentalność i sposób życia biorą swój początek z doświadczeń z lat dzieciństwa i młodości, które bohaterka spędziła z opiekunem, najpierw wykorzystującym ją seksualnie, a następnie stręczącym do nierządu. I tak Lulu trafia do domu doktora Schöna, gdzie pełni rolę etatowej kochanki i ojca, i syna. Później zostaje odstąpiona staremu rozpustnikowi Goollowi, a w ostatnich scenach "Ducha ziemi" zabija strzałem z rewolweru doktora Schöna na oczach jego syna Alwy - literata.
"Puszka Pandory" rozpoczyna się, gdy Lulu od czternastu miesięcy siedzi w więzieniu, a jej kochankowie i kochanki starają się ją jakoś stamtąd uwolnić. Jednym z nich jest nadal Alva, syn zamordowanego doktora. Jednak główną rolę odgrywa tu hrabianka Geschwitz. Lulu tak opowiada Alvie, co się wydarzyło:
" Geschwitz ułożyła wszystko bardzo sprytnie. Podziwiam jej wynalazczość. W lecie panowała podobno w Hamburgu okropna cholera. Na tym oparła plan mojego uwolnienia. Zapisała się na kursy pielęgniarskie, a kiedy już miała potrzebne zaświadczenie, pojechała do Hamburga pielęgnować cholerycznych. Przy pierwszej okazji przebrała się w bieliznę po świeżo zmarłej chorej. Według przepisów miało się te rzeczy natychmiast spalić. Tego samego dnia zdążyła jeszcze przyjechać tutaj i odwiedzić mnie w więzieniu. Kiedy dozorczyni odeszła na chwilę, szybko zamieniłyśmy w celi bieliznę."
Gdy Alva przerwie jej opowieść, konstatując:
"Więc to dlatego ty i Geschwitz zachorowałyście jednego dnia na cholerę!"
Lulu zakończy opowiadanie:"Oczywiście! - Hrabiankę Geschwitz naturalnie zaraz wzięli z mieszkania do baraku izolacyjnego przy szpitalu. Mnie też tam musieli umieścić, bo nie było ze mną co robić. Leżałyśmy więc obie w jednej izbie w baraku z tyłu szpitala. Geschwitz od pierwszego dnia zaczęła się starać - a nie brakło jej zdolności - żeby nasze twarze były najpodobniejsze do siebie. Przed wczoraj wypuścili ją jako wyleczoną. Przed chwilą wróciła do szpitala, mówiąc, że zostawiła w baraku zegarek. Wdziała mój szpitalny kitel, ja przebrałam się w jej suknię i poszłam sobie."
Lulu i Alva uciekają z Niemiec przed policją do Paryża, w obawie, że odkryje ona w końcu zręczną mistyfikację hrabianki.
Lulu i Alva znajdują się w Paryżu w otoczeniu finansowego półświatka. Ich mieszkanie jest jednocześnie miejscem uprawiania hazardu, gdzie niemal cały czas gra się w bakarata i to na bardzo wysokie stawki. Przedmiotem rozgrywki są akcje Towarzystwa Oliwy Dziewiczej, które mają aktualnie bardzo wysoki kurs.
Jednym z uczestników gry jest markiz Casti-Piani, który znalazł się akurat w bardzo złej sytuacji finansowej. Wykorzystuje obecność Lulu i chce ją sprzedać bądź policji za stosownym wynagrodzeniem, bądź do burdelu w Kairze. Lulu usiłuje jakoś wykupić się z rąk markiza. Proponuje mu akcje "dziewiczej oliwy", ale Casti-Piani chce gotówkę, bo nie dowierza towarzystwom akcyjnym. Jakby na potwierdzenie jego obaw do mieszkania dociera posłaniec Bob, który przynosi wiadomość, że akcje "dziewiczej oliwy" spadły właśnie na giełdzie prawie do zera. Lulu jest w związku z tym w bardzo trudnej sytuacji, gdyż została praktycznie bez środków do życia i jeszcze ma na głowie pazernego markiza. Pozostaje jej znowu tylko ucieczka. Przebiera się w strój Boba i niepostrzeżenie wychodzi z mieszkania. Gdy po chwili zjawia się tam komisarz policji, by ją aresztować, Lulu już tam nie ma.
Lulu i Alva znajdują się na obskurnym poddaszu domu w Londynie. Lulu jest już uliczną prostytutką, a klientów przyjmuje na oczach Alvy, chorego najprawdopodobniej na chorobę weneryczną, którą go zaraziła.
Kolejnymi klientami są pan Hundei, Kungu - Poti, następca tronu Vahubee w Afryce, szwajcarski doktor Hilti. W końcu na strych dociera sam Kuba Rozpruwacz, który w akcie zbrodniczej sprawiedliwości morduje Lulu nożem, zgodnie ze swym makabrycznym obyczajem.
Ukryj streszczenie