Czas akcji: lata dziewięćdziesiąte XX w.
Miejsce akcji: dwa mieszkania w Warszawie.
Osoby: 5 ról męskich i 2 role kobiece.
Druk: "Dialog" nr 10/2000.
Głównymi bohaterami sztuki są ojciec i syn - Adam i Piotr. Adam był niegdyś opozycjonistą, później politykiem, a obecnie jest bardzo szanowanym biznesmenem. Piotr jest reporterem w dużej ogólnopolskiej gazecie. Gdy umarła żona Adama, a matka Piotra, Adam szybko pogodził się z sytuacją i wziął ślub z dużo od siebie młodszą Beatą. Piotr nie zaakceptował decyzji ojca i od tej pory ich drogi wyraźnie się rozeszły. Każdy z nich inaczej zareagował na śmierć najbliższej osoby. Adam szukał pocieszenia w objęciach Beaty i skwapliwie skorzystał z możliwości szybkiego zdobycia dużych pieniędzy. Piotr przeciwnie, starał się być wierny zasadom moralnym, jakie wpoił mu ojciec w czasach, gdy był działaczem opozycyjnym Tłem konfliktu pomiędzy ojcem a synem jest sytuacja w Polsce w najtrudniejszej fazie transformacji społecznej i gospodarczej.
Sztukę rozpoczyna scena, w której Piotr, po dłuższej przerwie w kontaktach z ojcem, spotyka się z Adamem w jego mieszkaniu, by poinformować go, że dysponuje kompromitującymi materiałami na temat działania firmy, której jest on współwłaścicielem. W najbliższym czasie ma nastąpić rozstrzygnięcie przetargu na budowę budzącej spory spalarni śmieci w okolicach Warszawy. Firma Adama ma poważne szanse wygrać ten przetarg, a on i wspólnicy dużo na tym zarobić. Piotr ma dokumenty świadczące o tym, że oferta firmy ojca oparta jest na fałszywych danych i naciąganych kalkulacjach. Mówi Adamowi, że jeżeli jego firma nie wycofa się z przetargu, to na łamach swojej gazety ujawni prawdę.
Piotr jest świeżo rozwiedziony i mieszka z Rosjanką, która utrzymuje się z gry na skrzypcach na Starym Mieście. Natasza kocha Piotra, ale on nie bardzo chce pogodzić się z utratą żony.
Adam próbuje odwieść Piotra od zamiaru publikacji kompromitujących go materiałów. Przy okazji odbywa się "męska rozmowa" na tematy rodzinne. Piotr nie ulega argumentacji ojca. Ten postawiony pod ścianą, referuje problem swoim wspólnikom. Teraz oni, za plecami Adama, próbują wpłynąć na decyzję Piotra. Wykorzystując swoje znajomości, doprowadzają do aresztowania Nataszy za nielegalny pobyt na terenie Polski. Jeden z nich dzwoni następnie do Piotra i proponuje prosty układ. Oni doprowadzą do zwolnienia Nataszy, a on odda im wszystkie materiały, jakie posiada na temat ich firmy. Piotr nie daje się podejść. Działa spokojnie i skutecznie. Sam idzie do aresztu, gdzie znajduje się Natasza i tam zawiera z nią ślub cywilny. Teraz Natasza jest jego żoną i nie ma już podstaw do przetrzymywania jej w więzieniu. Potem umawia się z ojcem i opowiada mu, co, bez jego wiedzy, zrobili wspólnicy. Adam reaguje bardzo nerwowo i natychmiast dzwoni do jednego z nich.
Dochodzi do kluczowej dla całej sztuki rozmowy pomiędzy Beatą i Piotrem w jego mieszkaniu. Okazuje się, że Piotr dowiedział się o całej sprawie właśnie od niej. W zamian za wysoką łapówkę od konkurentów firmy Adama, Beata przekazała Piotrowi faksem, po uprzedniej rozmowie telefonicznej, niezbędne do wykrycia afery dokumenty. Mówiła zmienionym głosem - przez chusteczkę - ale Piotr rozpoznał ją po charakterystycznym, oryginalnym dla niej przerywniku, którego nie udało jej się pominąć w trakcie rozmowy. Gdy Beata przyznaje się do winy, Piotr obiecuje o całej sprawie zapomnieć i trzymać ją w tajemnicy. Po tej trudnej rozmowie, podczas której uzyskał niezbędne potwierdzenie, że od samego początku był manipulowany przez konkurentów ojca, dzwoni do redakcji i wycofuje swój materiał z jutrzejszego wydania gazety. Zrozpaczony rozbija ręką monitor komputera, raniąc się dotkliwie.
Następnego dnia okazuje się, że firma ojca wygrała przetarg na budowę spalarni, ale cała inwestycja stoi pod znakiem zapytania, bo w ostatniej chwili z całego przedsięwzięcia wycofał się Adam. Zjawia się w mieszkaniu Piotr i konflikt między ojcem i synem zostaje ostatecznie zakończony. Nawet Natasza i jej sposób zarobkowania, zyskują akceptację Adama. Tylko Beacie Piotr nigdy nie wybaczy.
Ukryj streszczenie