Artykuły

Gdańsk. "Traviata" wg debiutantki

Opera Bałtycka rozpoczęła przygotowania do "Traviaty" w reż. Karoliny Sofulak, której premierę zaplanowano na 5 marca.

Pół roku trwały pertraktacje Opery Bałtyckiej z trzema teatrami włoskimi na temat koprodukcji "Traviaty" Verdiego, której premiera planowana była na marzec 2011 na naszej scenie w Gdańsku. Potem spektakl miał zostać przewieziony do Włoch i tam jakiś czas eksploatowany, by znów wrócić do Gdańska.

Plany były bardzo interesujące dopóki nie otrzymaliśmy projektów scenografii od naszych partnerów, jako że cała ekipa realizatorów miała być włoska. Niestety ani od strony artystycznej, ani tym bardziej od strony technicznej przysłane propozycje były nie do przyjęcia.

Spór między nami a stroną włoską tlił się jeszcze czas jakiś. Ponieważ ogłosiliśmy już termin i obsada była zakontraktowana na marzec, musiałem przeciąć wszelkie dyskusje i podjąć decyzję, że przygotujemy tę produkcję własnymi siłami w scenografii zaprojektowanej według mojej inscenizacji przez Hannę Szymczak. Stroną muzyczną zgodził się kierować Jose Maria Florencio, a reżyserię powierzyłem utalentowanej i bardzo obiecującej debiutantce Karolinie Sofulak.

Jej asystentura u Davida Aldena i Mariusza Trelińskiego, a potem u kolejnych realizatorów angielskich w Operze Narodowej zwróciły na nią baczną uwagę naszego operowego środowiska. Ukończenie studiów w PWST w Krakowie na wydziale reżyserii operowej stworzyło okazję do zmierzenia się w spektaklu dyplomowym z tak odpowiedzialnym tytułem jak nasza "Traviata".

Jestem przekonany, że praca naszej nowej koleżanki będzie co najmniej tak interesująca, jak reżyserki włoskiej, a zdobyte przez nią doświadczenie przy premierach w Teatrze Wielkim w Warszawie daje gwarancje rzetelnego profesjonalizmu.

A sztuka? Na to nie ma recept. Możemy tylko trzymać kciuki, żeby się udało.

Marek Weiss

***

Karolina Sofulak (na zdjęciu)

Absolwentka Studiów Filologiczno-Kulturoznawczych Europy Zachodniej ze specjalizacją w literaturoznawstwie porównawczym na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie także doktorantka w tamtejszym zakładzie literatury brytyjskiej. Dyplomantka wydziału reżyserii opery i innych form teatru muzycznego w PWST im. L. Solskiego oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Asystowała m. in. Davidowi Aldenowi przy spektaklu "Katia Kabanowa" Janáčka, Mariuszowi Trelińskiemu przy wznowieniu "Madame Butterfly" Pucciniego oraz Keithowi Warnerowi przy "Weselu Figara" Mozarta w Teatrze Wielkim w Warszawie. W roku 2010 odbyła staż w brytyjskiej operze festiwalowej Glyndebourne jako hospitant przy spektaklu "Don Giovanni" Mozarta w reż. Jonathana Kenta. Realizacja "Traviaty" Verdiego w inscenizacji Marka Weissa jest jej debiutem reżyserskim.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji