Artykuły

Mieszczanie

Polska publiczność teatralna dopiero w ostatnich pięciu latach poznaje geniusz dramatyczny Maksyma Gorkiego. Przedstawienia "Wrogów", "Jegora Bułyczowa", "Na dnie" - utworów, które weszły na zawsze do wielkiego, klasycznego repertuaru radzieckiej dramaturgii - dla niejednego polskiego widza były rewelacją. Przed wojną sanacyjna polityka kulturalna nie miała wielu powodów, aby upowszech­nić rewolucyjne sztuki twórcy socjalistycz­nego realizmu. Toteż kiedy po wyzwoleniu Gorki w pełnym bogactwie swego dzieła wszedł na sceny polskie, widownia uległa potędze jego talentu jak gdyby na nowo z głębokim, przemożnym wzruszeniem, ja­kie daje pierwsze zetknięcie z wielkim zja­wiskiem artystycznym.

Ta nowa, pełniejsza niż dawniej wiedza o autorze "Moich uniwersytetów" wzboga­ciła się ostatnio o jeszcze jedną pozycję. Państwowy Teatr Śląski im. St. Wyspiań­skiego pokazał w Warszawie - z okazji fe­stiwalu sztuk radzieckich - swój katowicki spektakl "Mieszczan" Gorkiego.

"Mieszczanie", to debiut sceniczny trzydziestokilkuletniego pisarza, który napisał tę sztukę w r. 1902 za namową Stanisław­skiego i Danczenki. Ów debiut stał się ar­cydziełem światowej literatury i jednym z najdotkliwszych ciosów moralnych dla światowego mieszczaństwa. W czterech aktach tej sztuki, na tle przeładowanej me­blami jadalni z symbolicznym mieszczań­skim kredensem, Gorki usadowił przy stole i kazał rozprawiać ze sobą całej swojej epoce. W osobach rewolucyjnego proletariusza Nila i kupca Bezsiemonowa w pesy­mistycznej, bezideowej postaci inteligentki Tatiany i we wspaniałej sylwetce nihilistycznego szydercy Tietierewa - Gorki po­kazał wprawdzie tylko prawdziwą ówcze­sną Rosję, lecz dojrzał historię całego mieszczańskiego świata. Dramat ten został stworzony prawie pięćdziesiąt lat temu, od dnia jego prapremiery oddzielają nas dwie wojny i szereg przełomowych wynalazków naukowych i technicznych, a przecież jego postaci przemawiają do nas rzeczywistym, żywym językiem - językiem systemu spo­łecznego, który jeszcze, po pięćdziesięciu latach, nie wszędzie zniknął i nie wszędzie dał od siebie uwolnić człowieka. W "Mie­szczanach" został zawarty groźny, posępny absurd burżuazyjnego społeczeństwa i przed­stawiona - z genialnym dalekowidztwem - jego nieuchronna klęska.

W osobie Tietierewa, w jego szyder­stwie, pijaństwie i bezpłodnej nienawiści, Gorki upostaciował organiczną chorobę mieszczaństwa - rozkład gnilny, który przy­niesie mu zagładę. W pamiętnych słowach Niła: "Gospodarzem ten, kto pracuje" - mieści się wyrok, wydany przez rewolucję na Bezsiemonowów, na wszystkich Bezsie-monowów, bez względu na narodowość i szerokość geograficzną. I może dlatego, że diagnoza społeczno-moralna została po­stawiona w tej sztuce z tak wielką prze­nikliwością, a prawda ideologiczna ukazana tak nieubłaganie - dlatego zapewne arcy­dzieło Maksyma Gorkiego przemawia dzi­siaj do nas z potężną siłą historii prze­lanej w kształty prawdziwej sztuki.

Państwowy Teatr Śląski, pod dyrekcją Władysława Woźnika, dał w spektaklu "Mieszczan" piękny przykład działalności naszych prowincjonalnych teatrów. Reży­ser Edward Żytecki utrzymał przedstawie­nie w starannych ramach wierności historyczno-obyczajowej i jednocześnie potrafił się ustrzec akcentów naturalistycznych. W dobrze wymierzonym tempie dialogów, w oszczędnych efektach scen zbiorowych, które nie opóźniały rozwoju kompozycji, w wyrównanej pracy całego zespołu - tkwią niewątpliwe zalety tego przedstawienia. Blasku dodały mu znakomite role Włady­sława Woźnika, jako Tietierewa i Gustawa Holoubka, jako Pierczychina. Były to dwie wybitne kreacje aktorskie, które scena pol­ska powinna przechować w swych kroni­kach. Postaci Bezsiemonowa (Władysław Brochwicz), Tatiany (Lidia Korwin), Akuliny (Stefania Michnowska) zostały zagra­ne bezbłędnie. Reszta zespołu pokazała wzór rzetelnego wysiłku i cennej, prawdzi­wie społecznej pracy artystycznej. Przed­stawienie "Mieszczan" w Państwowym Teatrze Śląskim pozwala snuć najpomyślniejsze myśli o rozwoju naszych scen pro­wincjonalnych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji