Artykuły

Strategia dla toruńskiej kultury: priorytety i kierunki rozwoju

Rozpoczynają się prace nad strategią rozwoju kultury Torunia do 2020 roku. Urzędnicy wyłonią najlepszy projekt w publicznym przetargu. W zespole konsultacyjnym zasiada 15 osób, z czego 10 to działacze kulturalni i artyści, a pięciu to ludzie związani zawodowo z administracją samorządową. Pierwsze spotkanie już w marcu - pisze Grzegorz Giedrys w Gazecie Wyborczej - Toruń.

Niemal wszystkie środowiska artystyczne w mieście domagały się przyjęcia strategii rozwoju kultury. Temat powracał regularnie na debatach związanych z naszym udziałem w rywalizacji o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Stał się także ważną kwestią w zeszłorocznych wyborach samorządowych - kandydaci na prezydenta Torunia zadeklarowali, że od razu po wyborach rozpoczną nad nim prace.

Strategię rozwoju kultury mają już województwa mazowieckie, śląskie, podlaskie, a także niektóre miasta, np. Kraków. Prace nad tymi rozwiązaniami prawnymi trwają m.in. w Lublinie i Gdańsku. Dokument określi, w jakim kierunku powinno się rozwijać u nas życie artystyczne, które przedsięwzięcia kulturalne są dla miasta priorytetowe, jakiego wsparcia potrzeba instytucjom, festiwalom i organizacjom pozarządowym. Odpowie też na kilka ważnych pytań:

* czy Toruń powinien postawić na drogie, promujące miasto festiwale, czy skupić się raczej na finansowaniu rodzimej kultury?

* czy lepiej tworzyć nowe instytucje, czy postawić na poważną reformę i dofinansowanie istniejących?

* jakie wartości i idee są warte wsparcia?

* czy istotna jest u nas promocja turystyki, edukacja artystyczna, wsparcie indywidualnych artystów albo przyciąganie młodych twórców? - To jest dokument, który ma nam pokazać, w jakim zakresie kultura w mieście powinna się rozwijać, a także, które ciekawe i dobre zjawiska z tej sfery chcielibyśmy zachować, a które koniecznie musielibyśmy zmienić - opowiada prezydent Torunia Michał Zaleski. - Strategia jest średnioterminowa, sięga do 2020 roku, a więc moim zdaniem powinna być dosyć precyzyjna i w miarę dokładnie wytyczać najważniejsze kierunki rozwoju kultury.

Toruń wyłoni autorów strategii w przetargu publicznym. Pierwszym krokiem miasta do rozpoczęcia tej procedury było powołanie zespołu konsultacyjnego, który wskaże, co powinno znaleźć się w dokumencie. W tym gronie zasiadło 15 osób, z czego 10 to działacze kulturalni i artyści, a pięciu to ludzie związani zawodowo z administracją samorządową w Toruniu. Ich pierwsze spotkanie odbędzie się jeszcze w marcu. Jak zapowiada prezydent, w zespole - jeśli będzie taka potrzeba - może zasiąść więcej przedstawicieli środowisk twórczych lub miejskich instytucji. - Ci eksperci będą nadzorowali najważniejsze działania związane z przetargiem, a więc przygotują wytyczne dla oferentów i zorganizują konsultacje społeczne - opowiada Agnieszka Iżycka, rzeczniczka prasowa magistratu.

Jak wygląda harmonogram prac nad strategią? Najpierw zespół konsultacyjny zapozna się ze "specyfikacją istotnych warunków zamówienia", czyli dokumentem pozwalającym oferentom dowiedzieć się, czego dokładnie oczekuje od nich zamawiający oraz jakie są warunki udziału w postępowaniu. Zgłosi do niego swoje propozycje zmian. Później urzędnicy ogłoszą przetarg - firmy będą miały dwa miesiące na zgłoszenie ofert. Zwycięzca opracuje pierwszą wersję strategii rozwoju kultury. Projekt przejdzie wówczas konsultacje społeczne. - Będą zakrojone na szeroką skalę i potrwają kilka miesięcy - mówi Zaleski. - Zapytamy o zdanie nie tylko animatorów, artystów, instytucje i organizacje pozarządowe, ale także inne środowiska zainteresowane tym, co się dzieje w toruńskiej kulturze, jak np. naukowców i przedsiębiorców.

Po konsultacjach zwycięzca przetargu przygotuje ostateczną wersję dokumentu, który trafi pod obrady rady miasta. - Zakładamy, że w wariancie optymalnym prace nad strategią zajmą 14 albo 15 miesięcy. Nic nie będzie stało na przeszkodzie, żeby ten termin nieco przesunąć w czasie, oczywiście z uzasadnionych przyczyn - wyjaśnia prezydent.

15 ekspertów od strategii

W zespole konsultacyjnym do spraw Strategii Rozwoju Kultury Miasta Torunia do 2020 roku zasiądą:

* Tomasz Cebo - artysta, animator kultury, szef klubu eNeRDe,

* Zbigniew Derkowski - dyrektor wydziału kultury, koordynator zespołu,

* Rafał Góralski - artysta, prezes zarządu Fundacji Galerii Rusz

* Katarzyna Jaworska - prezes Fundacji Biuro Kultury, organizator festiwalu Toffifest,

* Piotr Klugowski - dziekan wydziału sztuk pięknych UMK,

* Krzysztof Koman - animator kultury, wokalista, dawny rzecznik komitetu wyborczego prezydenta Michała Zaleskiego,

* Ryszard Kruk - reżyser filmowy, wiceprezes zarządu Lokalnej Organizacji Turystycznej,

* Krystian Kubjaczyk - p.o. dyrektora Toruńskiej Agendy Kulturalnej,

* Agnieszka Lisek - dyrektor wydziału rozwoju i programowania europejskiego,

* Zbigniew Lisowski - reżyser teatralny, dyrektor teatru Baj Pomorski,

* Marek Rubnikowicz - dyrektor Muzeum Okręgowego w Toruniu,

* Michał Staśkiewicz - animator kultury,

* Tomasz Szlendak - kierownik Zakładu Badań Kultury w Instytucie Socjologii UMK, * Jan Świerkowski, prezes zarządu fundacji Platon, organizator Instytutu B61,

* Marek Żydowicz - organizator festiwalu Camerimage.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji