Artykuły

Festiwal R@Port będzie mainstreamowy i polonijny

- Chcę w nurcie głównym pokazać teatr odważny, nowoczesny, polemiczny wobec konwencjonalnej estetyki, inscenizacji, roli reżysera-inscenizatora i autora. Spodziewać się można gorących nazwisk - z mainstreamu polskiego teatru: Lupa, Jarzyna, Klata, Kleczewska, Zadara, Strzępka z Demirskim - zapowiada Bogdan Ciosek, dyrektor VI Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni.

Nie zmieniają się podstawowe założenia koncepcji festiwalu teatralnego, który w dalszym ciągu poprzedzony będzie kolejną, czwartą edycją Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Wydarzenia związane z GND potrwają od 17 do 19 listopada. Właśnie 19 listopada zainaugurowany zostanie R@Port, który potrwa tydzień, od 19 do 26 listopada.

- W tym czasie zaprezentujemy kilkanaście spektakli teatralnych, w tym około dziesięciu propozycji konkursowych i cztery spektakle poza konkursem - zapewnia dyrektor programowy R@Portu, Bogdan Ciosek [na zdjęciu]. - Chcemy kontaktu z odbiorcą młodym, otwartym na najnowsze trendy w polskim teatrze współczesnym - do nich kierujemy nurt konkursowy. Pokazy pozakonkursowe to propozycja dla starszej widowni, która do teatru przyjdzie z sentymentu. Wysoka ranga festiwalu, zdobyta przez 5 lat pracy moich poprzedników, obliguje mnie do tego, aby zadaniu sprostać.

Festiwal odbędzie się w dwóch nurtach. Ciosek chce, jak sam to nazywa, w konkursie zaprezentować teatralny "mainstream", a poza konkursem pokazać spektakle "undergroundowe". Sam program dyrektor określa mianem "z ziemi polskiej do Polski".

- Chcę w nurcie głównym pokazać teatr odważny, nowoczesny, polemiczny wobec konwencjonalnej estetyki, inscenizacji, roli reżysera-inscenizatora i autora, szeroko komentowany i ceniony zarówno przez krytyków, jak i publiczność. Spodziewać się można gorących nazwisk - z mainstreamu polskiego teatru: Lupa, Jarzyna, Klata, Kleczewska, Zadara, Strzępka z Demirskim będziemy chcieli zaprosić tych, którzy pracują nad nową polską dramaturgią. W nurcie "undergroundowym", przybliżymy polski teatr polonijny, tworzony na uboczu teatru polskiego. Z Litwy przyjedzie Teatr Polski w Wilnie i Polskie Studio Teatralne z Wilna, Z Ukrainy Polski Teatr Ludowy we Lwowie, z Czech Těšínské Divadlo. W kontekście spektakli polonijnych poziom artystyczny nie jest głównym kryterium wyboru - zastrzega Ciosek.

Realnie liczyć więc można na spektakle Jana Klaty ("Utwór o matce i ojczyźnie", chociaż spektakl zobaczymy w lipcu w Gdańsku, podczas Festiwalu Wybrzeże Sztuki), Michała Zadary (np. "Utopia będzie zaraz") i regularnie goszczącego na R@Porcie duetu Monika Strzępka - Paweł Demirski (w ostatnim roku powstały "Tęczowa trybuna 2012", "Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej"). Warto pamiętać, że Krystian Lupa przygotowuje w Teatrze Polskim we Wrocławiu nowy, eksperymentalny spektakl "X-peryment", do którego tekst pisze podczas prób Dorota Masłowska. Sprowadzenie tego tytułu byłoby z pewnością wielką atrakcją festiwalu. Na szczegółowy program R@Portu trzeba jednak poczekać do początku września.

- Pełen program zaprezentujemy we wrześniu. Wydarzenia festiwalowe obudujemy szeregiem działań dodatkowych. Chcemy zachęcić do współpracy środowiska kombatanckie i harcerzy. Skorzystamy m.in. z promocji szeptanej - tajemniczo zapowiada dyrektor R@Portu.

Rąbka tajemnicy uchyla dyrektor artystyczny Teatru Miejskiego, Krzysztof Babicki: - Bardzo mi zależy na pokazie dodatkowym, który zamknąłby tegoroczny R@Port. Byłaby to moja ostatnia lubelska produkcja, "Zamknęły się oczy Ziemi" Teatru im. Osterwy w Lublinie w mojej reżyserii o wydarzeniach w kazimierskim klasztorze betanek. Sztukę specjalnie dla tego teatru napisał Paweł Huelle.

Budżet festiwalu wynosi 840 tys. zł, czyli będzie o 300 tys. zł niższy niż ubiegłoroczny, ponieważ ze względów formalnych MKiDN odrzuciło wniosek o dofinansowanie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji