Artykuły

"Kordian" i "Sękacz" (fragm.)

Każda nowa inscenizacja "Kordiana" Słowackiego, podobnie jak każda nowa realizacja drugiego arcydramatu narodowego - "We­sela" Wyspiańskiego, jest nie tylko wydarzeniem teatralnym, wpi­sana jest bowiem - i przez reżysera i przez naszą świadomość - w kontekst aktualnej współczesności. Porównawcza analiza dwu­dziestu kilku powojennych inscenizacji "Kordiana", to nie tylko bogate i pasjonujące tworzywo dla prac magisterskich czy doktor­skich; to również w jakiejś mierze nasza najnowsza historia, prze­zierająca przez tę inscenizację.

W Warszawie każda była znacząca i każda inna: przeka­zująca niemal pełny tekst, ostra, nonkonformistyczna - Er­wina Axera (wspólnie z Jerzym Kreczmarem w Teatrze Narodo­wym z 1956 roku), wyrastająca z ówczesnej sytuacji wewnątrz ­politycznej, dwie kolejne insceni­zacje Dejmka w Narodowym (1965 i 1967), który spojrzał na "Kordia­na" poprzez "Przygotowanie", po­kazane jako ostra, pełna gorzkiej ironii szopka polityczna, co zbli­żyło tego "Kordiana" do "Wese­la" (druga inscenizacja, łącząc elementy pamfletu politycznego z dramatem narodowym). Równie znacząca i kontrowersyjna (co jest oczywiste) była "antyroman­tyczna" inscenizacja Adama Ha­nuszkiewicza w Teatrze Powsze­chnym z r. 1970.

Jaka jest obecna inscenizacja Erwina Axera w Teatrze Współczesnym. Swe zamierzenia wy­łożył reżyser w programie tea­tralnym: "Zainteresowanie skupi­liśmy tym razem przede wszyst­kim na wątkach biograficznych i psychologicznych poematu (...), na życiu duchowym i biografii boha­tera, (...) Dziś interesuje nas (...) motyw hamletyczny Kordiana i związany z nim materiał aktor­ski".

Potrzebny jest do tego aktor dojrzały w pełni, o bogatym "wnętrzu", umiejący posługiwać się w sposób zdyscyplinowany i celowy środkami ekspresji aktor­skiej. Wojciech Wysocki jest ca­ły "na zewnątrz", gra jego, to przede wszystkim popis recyta­torski, zaś całe (lub prawie całe) przedstawienie, to głównie pre­zentacja poezji Słowackiego, to jego 4-godzinny wieczór poetycki. Jednak nawet najgenialniejsza poezja przy tak sporej dawce po­trafi znużyć. Axer gra niemal peł­ny tekst nie wyłączając bajki starego Grzegorza (wzruszający w tej roli Henryk Borowski) - o Jasiu co psom szył buty, prze­ważnie opuszczanej, bo nie wno­szącej żadnych kreacyjnych ele­mentów do dramatu, określił tyl­ko dość znacznie "Przygotowa­nie", zgodnie z założoną koncep­cją. Rozbudował też rolę Trzeciej Osoby Prologu (Ryszard Peryt), powierzając jej bardzo częste (nę­kające, przeważnie zbędne) wejścia z didascaliami, co rozbija spo­istość przedstawienia, zwłaszcza drugiej jego części.

Powiało wielkim teatrem ro­mantycznym w scenie pierwszej (inscenizowane fragmenty "wpro­wadzenia"), powiało dobrym tea­trem w jednej z końcowym scen starcia Wielkiego Księcia Kon­stantego (nieco uproszczona ale czysto przekazana postać, grana "na chrypie" przez Mieczysława Czechowicza) z Carem (jedna z najlepszych kreacji Czesława Wołłejki.) A "między" tymi sce­nami - trzy półgodziny podawa­nia tekstu poetyckiego w scenerii i poetyce teatru rapsodycznego.

OGLĄDAJĄC omawiane przedstawienie można by są­dzić, że lansowane ostatnio pozytywistyczne hasło "Polak potrafi" przekreśliło już na zawsze przewijający się przez naszą historię ostatnich trzech wieków "problem niemożności", kreacyjny problem polskiej dramaturgii właśnie od "Kordiana" po Gom­browicza i Mrożka, problem który nie tak jeszcze dawno rozpalał dyskusję i polemiczne namiętnoś­ci naszych publicystów. I że waż­niejsze dlatego są w "Kordianie" elementy biografii i psychologii bohatera. Ale przecież cała część pierwsza - sceny z Laurą, w Ja­mes Parku, z Wiolettą - na dob­rą sprawę niczego nie wnoszą do biografii Kordiana z kulminacyj­nych dla dramatu narodowego scen w podziemiach katedry, raczej zaciemniają tę biografię (Dejmek zrezygnował z nich w drugiej inscenizacji). Te sceny są zresztą - obok wspomnianej sceny Cara z Wielkim Księciem - najlepsze w przedstawieniu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji