Artykuły

Koty

Ponad 460 premier teatralnych odbyło się w Polsce w 2004 r., ale żaden spektakl nie spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem jak musical "Koty" w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego. Zagrano 157 spektakli, które obejrzało 142 tys. osób. Kępczyńskiemu jedynemu udało się przekonać autora muzyki Andrew Lloyda Webbera (m.in. "Evita", "Jesus Christ Superstar") do swojej autorskiej wersji "Kotów". Dzięki temu musical w warszawskiej Romie znacznie się różni od tego, co można zobaczyć na nowojorskim Brodwayu i londyńskim West Endzie. "Koty" zarobiły najwięcej, bo to spektakl o niespotykanym rozmachu - podczas rocznych przygotowań odbyły się wieloetapowe castingi, w których wzięło udział prawie tysiąc osób.

Kasowym wydarzeniem zeszłorocznego sezonu teatralnego był także spektakl "Testosteron" stołecznego teatru Montownia. Sztuka napisana przez Andrzeja Saramonowicza, współtwórcy przeboju kinowego "Ciało", miała być dowcipną ripostą na falę kobiecej literatury spod znaku "Dziennika Bridget Jones". I udało się - czarna komedia o współczesnych mężczyznach i odwiecznej walce płci wciąż przyciąga komplety. Sala pękała w szwach także na wagnerowskiej "Walkirii" - widowisku przygotowanym przez zespół Opery Dolnośląskiej, kierowanej przez Ewę Michnik. Na czterech spektaklach Hala Ludowa we Wrocławiu była wypełniona do ostatniego miejsca (10 tys. widzów). A melomani przyjechali z całej Polski.

Tradycyjnie było natomiast w krakowskim Teatrze Starym na przedstawieniu "Sto lat kabaretu... Krakowskie kabarety XX wieku". Spektakl Stanisława Tyma i Krzysztofa Materny składa się z dwóch części - tekstów Zielonego Balonika i Piwnicy pod Baranami. Z kolei na spektakl "Rewizor" warszawskiego Teatru Dramatycznego widzów przyciągnęła gwiazdorska obsada - występują m.in. Janusz Gajos i Maciej Stuhr (14 spektakli obejrzało 6,5 tys. widzów).

Jest symptomatyczne, że kiedy zbieraliśmy dane do naszego rankingu, niektóre teatry otwarcie deklarowały, że frekwencji i dochodów ujawnić nie chcą. Dopóty, dopóki tak będzie, nie ma co marzyć o zreformowaniu polskiego teatru.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji