Artykuły

Śmierć i dziewczyna

Polskie prawa do sztuki Ariela Dorfmana zakupi­łem odruchowo pod wraże­niem londyńskiego spektaklu, za­raz następnego dnia. Także odru­chowe były moje następne kroki: telefony do Jerzego Skolimow­skiego w Kalifornii z propozycją reżyserii i zagrania roli Dr. MI­RANDA, i do Wojtka Pszoniaka w Paryżu by wystąpił w roli Ge­rarda. Stara przyjaźń i światowa

renoma sztuki zadziałały; obaj natychmiast zaakceptowali propozycję nim jeszcze tłumaczenie Mał­gorzaty Semil było gotowe. Krystyna Janda, którą od po­czątku widziałem w roli Pauliny, jakby była już przygotowana na mój telefon i bez wahania zaak­ceptowała rolę.

Następnie minister Waldemar Dąbrowski zapoznał mnie z dyrek­torem Grzegorzewskim i umowa z Teatrem Studio o wspólnej pro­dukcji została szybko zawarta. Andrzej Pągowski z zapałem zajął się plakatem i oprawą graficzną.

"Śmierć i dziewczyna" jest feno­menem historii teatru ostatnich

lat. Od skromnych początków w 1991 roku w Royal Court Theatre w Londynie, sztuka poszła w świat przebojem. W Londynie weszła na scenę w Duke of York Theatre w West Endzie, a w No­wym Jorku z Gene Hackmanem, Glen Close i Richardem Dreyfu­sem, gwiazdami Hollywood w re­żyserii słynnego Mike Nicholsa, bije wszystkie rekordy kasowe Broadwayu od 10 lat.

Roman Polański, z którym łą­czą mnie lata współpracy i stara przyjaźń, reżyseruje "Śmierć i dziewczynę" w teatrze w Pary­żu, a w przyszłym roku będzie kręcić z tej sztuki film z Rober­tem de Niro, Dustinem Hoffma­nem i Angeliką Huston w obsa­dzie.

Po Londynie i Nowym Jorku, "Śmierć i dziewczyna" wchodzi na sceny około 50 najlepszych tea­trów w wielu krajach na wszyst­kich kontynentach w inscenizacji słynnych reżyserów: Polańskiego w Paryżu, Skolimowskiego w Warszawie, Istvana Szabo na Węgrzech, Babenko w Brazylii itd.

Tematyka jest uniwersalna:

Akcja sztuki rozgrywa się w przybranej ojczyźnie Dorfmana Chile i porusza problem paroksyzmu śmierci moralnych, politycz­nych i emocjonalnych wartości, która następuje w społeczeństwie pod koniec dyktatury. Bohaterka sztuki - Paulina jest ofiarą tortur, jej mąż prawnik, został powołany do kierowania komisją prowadzą­cą śledztwo nad zbrodniami dyk­tatury. Przypadkowo w ich domu zjawia się mężczyzna, który we­dług Pauliny torturował ją w przeszłości. Bohaterka próbuje się zemścić. Kiedy jedną tyranię zastępuje druga, odpowiedź na pytanie co zrobić z poprzednimi tyranami jest bardzo prosta: złapani przy­wódcy są rozstrzelani, a ich podwładni zatrudnieni ponownie by mogli znów kontynuować bez­prawie gwałtu i przemocy. Lecz gdy po obaleniu tyranii, przejmu­je władzę demokracja, odpowiedz nie jest taka prosta. Gdzie powin­na przebiegać granica pomiędzy zemstą a pojednaniem? Czyje i jakie zbrodnie powinny być uniewinnione?

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji