Artykuły

Gdańsk. Wybrzeże w finale prestiżowego konkursu

Dwa spektakle Teatru Wybrzeże - "Ciała obce" Julii Holewińskiej w reżyserii Kuby Kowalskiego oraz "Sprawa operacyjnego rozpoznania" Zbigniewa Brzozy, znalazły się w finale 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Jury w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Dziewulska, Agnieszka Olsten, Zyta Rudzka, Jacek Kopciński oraz Zbigniew Majchrowski wyłoni laureatów Konkursu do 15 lipca tego roku.

Celem 18. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzacja polskiego dramatu współczesnego. Do tegorocznego konkursu zgłoszono 104 tytuły, do finału wybrano 12 realizacji.

Teatr Wybrzeże został nagrodzony w 16. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Trzy wyróżnienia przypadły wtedy współtwórcom spektaklu PIESZO - Annie Augustynowicz, Monice Chomickiej-Szymaniak i Piotrowi Domalewskiemu.

***

O FINAŁOWYCH SPEKTAKLACH

Julia Holewińska

CIAŁA OBCE

Reżyseria: Kuba Kowalski

Adam jest aktywnym działaczem opozycji demokratycznej. Ma kochającą żonę, maleńkie dziecko, oddanych kolegów, którzy uważają go za bohatera. Jego życie w PRL to przede wszystkim walka z komuną, msze, teatry podziemne, rozrzucanie ulotek i hasła: Bóg, Honor, Ojczyzna. Jednak ten chłop "z krwi i kości", "wojownik" marzący o zrobieniu powstania, kochanek i kompan od kieliszka skrywa w sobie tajemnicę - od dzieciństwa prowadzi wewnętrzną walkę, walkę z własnym ciałem i swoją biologiczną płcią. Ewa to kobieta świetnie wykształcona, była opozycjonistka, obecnie żyjąca w nędzy, zmagająca się z samotnością, odtrąceniem, frustracją, obrzydzeniem, jakie wzbudza u najbliższych i przede wszystkim z rozwijającym się rakiem. Co łączy te dwie postaci? Tajemnica? Walka? Ideały? Polska?

Występują: Justyna Bartoszewicz (Maryja, Uczennica, chór żeński), Piotr Biedroń (Bolesław, Pan w mundurze, Uczeń, chór męski), Magdalena Boć (Alina, Wiki, Uczennica, chór żeński), Marzena Nieczuja-Urbańska (Jadwiga, Pani w kitlu, Uczennica, chór żeński), Łukasz Konopka (Lech, Uczeń, chór męski), Anna Kociarz (Zofia, Uczennica, Joanna Szczepkowska, chór żeński), Maciej Konopiński (Bogumił, Pan w kitlu, Uczeń, chór męski), Robert Ninkiewicz (Ryszard, Pan w sutannie, Uczeń, chór męski), Marek Tynda (Adam / Ewa) oraz Piotr Maciejewski (perkusja) i Paulina Strzegowska (saksofon).

Prapremiera: 17 lutego 2012 roku na Scenie Kameralnej

na podstawie PŁOMIENI Stanisława Brzozowskiego i historii ruchu Wolność i Pokój

SPRAWA OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA

Reżyseria: Zbigniew Brzoza

Gdzie można znaleźć wspólny mianownik między bohaterami PŁOMIENI Stanisława Brzozowskiego a członkami działającego w drugiej połowie lat 80 w Polsce ruchu Wolność i Pokój? Jak porównać zamach na cara Aleksandra II i wręczanie milicjantom pączków? Ale jak głosi Deklaracja WiPu: "Łączyć nas będzie niezgoda na zło, ucisk, nietolerancję, obojętność wobec cierpienia". Nie ma żadnych wątpliwości: niezgoda na niesprawiedliwość i silna potrzeba działania na rzecz zmiany rzeczywistości wyraźnie łączą bohaterów tych - jak się okazuje wcale nie tak różnych - historii. Nawet jeśli metody były różne, to zaangażowanie było to samo. I o nim chcemy opowiedzieć. Chcemy przypomnieć, czym jest zaangażowanie, z jakimi reakcjami się spotyka, jakie może mieć konsekwencje i także, czego nie ukrywamy, do niego zachęcać...

Występują: Dorota Androsz, Piotr Biedroń, Michał Jaros, Robert Ninkiewicz, Michał Wielewicki (gościnnie), Piotr Witkowski oraz Tomasz Gadecki (saksofon).

Prapremiera: 27 sierpnia 2011 roku na Scenie Malarnia

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji