Artykuły

Nuda w operze

Bydgoska premiera "Balu w ope­rze" J. Tuwima była połączona z ob­chodami międzynarodowego dnia teatru. Zgodnie z tradycją, na rozpo­częcie uroczystości odczytano list przewodni - tym razem sygnowany przez Andrzeja Seweryna. Znany aktor napisał między innymi, że ży­czyłby sobie i braci aktorskiej bar­dziej wyrazistego odbioru sztuki dramatycznej - chciałby rzeczywi­stych wzruszeń, ale i oburzeń. Wzią­łem sobie to do serca podczas przed­stawienia w Teatrze Polskim... "Bal w operze" przygotowany przez byd­goski zespół rozczarowuje na całej linii, choć widać ogrom pracy wło­żonej w ten spektakl. Jednak po wyj­ściu z gościnnych progów Teatru Polskiego doznałem wyrzutów su­mienia: z Sewerynowego przesłania poczułem w sobie tylko zawód.

A szkoda, bo cały zespół Teatru Polskiego, wspomagany przez byd­goską młodzież z lokalnych szkół muzycznych, wykonał olbrzymią pracę. "Na mieście" już opowiada się legendy o wielomiesięcznej, ośmiogodzinnej, codziennej pracy nad spektaklem. I to widać: ruch sceniczny podczas całego przedsta­wienia jest dopracowany do perfekcji. Na scenie widzimy korowód po­staci i zdarzeń, na wszystkich pla­nach dzieje się coś ważnego. Dlate­go może trzeba "Bal w operze" zo­baczyć kilkakrotnie. Ale najlepiej świeżo po lekturze tuwimowskiego tekstu...

Konieczne są kwiaty słów podziękowania i gratulacji dla aktorów. Włożyli oni w ten spektakl ogrom pracy i serca. Małgorzata Witkow­ska za swoją rolę winna dostać co najmniej prywatnego Oskara pana dyrektora Orzechowskiego...

Niestety - syzyfowa praca akto­rów poszła na marne. Co z tego, że na scenie widzimy mnóstwo ruchu, skoro widz absolutnie nie rozumie jego sensu? Monotonna muzyka (powracające wciąż do znudzenia te same motywy...) w połączeniu z kompletnie nieczytelnym tekstem, to zabójcza mieszanka, której nie roz­wodni nawet najlepiej przygotowa­ny ruch sceniczny. Bez zrozumiałe­go tekstu "Bal" jest wyłącznie koro­wodem zagadkowych figur i obra­zów. No i się stało... Aż wstyd przy­znać, ale pierwszy raz w życiu przy­snąłem w wygodnym teatralnym fo­telu...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji