Artykuły

Gdańsk. Izadora Weiss z Medalem Gloria Artis

W sobotę, po premierze dyptyku "Out /Cool Fire", Izadora Weiss na wniosek Marszałka Mieczysława Struka otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego najwyższe wyróżnienie, jakie otrzymują ludzie sztuki, czyli Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Najwyższe wyróżnienie dla dyrektorki artystycznej Bałtyckiego Teatru Tańca.

Choreograf, dyrektor artystyczna Bałtyckiego Teatru Tańca, sbsolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu.

Jako choreograf debiutowała w 1996 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu spektaklem "Sny nocy letniej". Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: "Turandot", "Straszny dwór", "Galina", "Salome", "Czarodziejski flet", "Don Giovanni", "Aida", "Carmen", "Wolny strzelec", "Nabucco", "Eugeniusz Oniegin", "Faust", "Halka" oraz "Juliusz Cezar". (...). Realizowała choreografie również na festiwalach w Irlandii, Francji, Niemczech i Holandii.

Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się "Pierwszy Koncert skrzypcowy" Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot, Sol Leon i Saburo Teshigawara.

W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl "Cztery pory roku" Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy'ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem, do którego postanowił sam napisać muzykę.

W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet "...z nieba" do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. (...) Następna realizacja pełnospektaklowego baletu "Eurazja", do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu, miała swoją prapremierę we wrocławskim Teatrze Capitol. Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki "Montownia". Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji współpracy z Operą Bałtycką, gdzie zrealizowała spektakl "4&4" do muzyki Lisy Gerrard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy'ego.

Kolejną premierą był tam powtórzony z licznymi modyfikacjami spektakl autorski "Eurazja". Wielomiesięczna praca nad tymi realizacjami pozwoliła na zbudowanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali nie tylko recenzenci, ale coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była trzecia premiera "Romeo i Julia", baletu opartego na dramacie Szekspira, którego akcja została przeniesiona w czasy współczesne. Muzykę Izadora Weiss złożyła jak zwykle z ulubionych przez nią fragmentów wielkich dzieł i utworów takich kompozytorów, jak Glass, Beethoven, Prokofiew, Lisa Gerrard i Santaollala. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, a przez publiczność warszawską przyjęty został stojącą owacją w Teatrze Narodowym.

Jesienią 2009 roku odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej światowa premiera tryptyku Haendla "Tre Donne Tre Destini" z Olgą Pasiecznik w roli głównej. Inscenizatorką tego wydarzenia była Izadora Weiss, która reżyserowała spektakl, ułożyła do niego choreografię i wystąpiła u boku Olgi Pasiecznik jako tancerka. "Rzeczpospolita" uznała tę realizacje za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń teatru muzycznego w Polsce w 2009 roku.

Kolejnym autorskim spektaklem Izadory Weiss w Operze Bałtyckiej był "Out" z muzyką Saint Colombe, Marais, Bacha, Góreckiego i innych kompozytorów, których utwory stale towarzyszą pracy choreografki i jej tancerzy występujących od tej premiery jako Bałtycki Teatr Tańca. Izadora Weiss została jego dyrektorem artystycznym.

Uhonorowano ją Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok i nagrodą za spektakl roku dla "Romeo i Julii", a telewizja BBC zdecydowała się nakręcić w 2011 roku specjalny film o niej i stworzonym przez nią zespole.

Najnowszą choreografią Izadory Weiss w BTT jest zaprezentowane po raz pierwszy na scenie Teatru Narodowego w Warszawie "Święto wiosny" z muzyką Igora Strawińskiego w nagraniu charyzmatycznej orkiestry wenezuelskiej pod dyrekcją Gustavo Dudamela. Jest również autorką choreografii do opery "Salome" (premiera w Operze Bałtyckiej: kwiecień 2011 roku).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji