Artykuły

Klasyczny wodewil

Melodramatyczna i dowcipna opowieść o pięknej Mańce z podkrakowskiego Zwierzyńca, z muzyką, śpiewami i tańcami - to najnowsza propozycja Te­atru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Przed­stawienie, które dziś będzie miało swoją premierę, od tygodni zapowiadane jest jako największe od kilkunastu lat przedsięwzięcie artystyczne opolskiej sceny.

"Królowa przedmieścia" Konstantego Krumłowskiego po raz pierwszy wystawiona została w krakowskim teatrze ogródkowym prawie 100 lat temu. Od początku cieszy­ła się wielkim powodzeniem i przez dziesięciolecia zarobiła na opinię jednego z najpopu­larniejszych polskich wodewi­li, a wśród największych za­sług autora wymieniano utrwalenie na scenie ginące­go podmiejskiego folkloru krakowskiego. W 1931 roku sięgnął po przykurzony już nieco wodewil sam Leon Schiller i - jak pisze Stani­sław Marczak-Oborski - "wy­stawił błyskotliwie (...), po

schillerowsku przykrojony, okraszony i upikantniony w guście nie tyle ludowym, ile młodopolsko-cyganeryjnym". Autorowi ta przeróbka wyjąt­kowo nie przypadła do gustu, ostro zaprotestował i oświad­czył, że nie pójdzie obejrzeć takiej "Królowej przedmie­ścia", dopóki znów jej ktoś "po bożemu" nie wystawi. Ówcze­sna publiczność nogami za­głosowała jednak za Schille­rem i jego swobodna wersja przeszła do historii teatru. Sięgano po nią po wojnie kil­ka razy, m.in. w krakowskim Teatrze Słowackiego z Wojciechem Siemionem i debiu­tującym w 1960 roku Mar­kiem Walczewskim.

Do dziś nie zachowała się jednak w całości ani wersja tekstu, ani zapis nutowy mu­zyki Powiadowskiego. Opol­scy inscenizatorzy - z reżyse­rem i autorem układu tekstu, Janem Błeszyńskim na czele - którzy również chcieli skorzy­stać z utrwalonego schillerowskiego wzorca, stanęli w istocie przed wyzwaniem jego rekonstrukcji na podstawie okruchów pamięci świadków inscenizacji, opartych na tamtej wersji. Największych trudności przysporzyło od­tworzenie muzyki. Andrzej Zarycki rekonstruował ją na podstawie zapamiętanych przez różne osoby melodii i na nowo aranżował, a w czę­ści komponował zupełnie nowe utwory do słów starych szlagierów.

Przedstawienie zostało zrobione w konwencji teatru ogródkowego, z udziałem ze­społu muzycznego. Na scenie zobaczymy "kawałek Krakowa" projektu Wojciecha Jankowiaka, 50 aktorów i staty­stów, w 120 kostiumach au­torstwa Marty Hupki. Twórcą układów choreograficznych jest Emil Wesołowski. W ro­lach głównych gościnnie wy­stąpią Barbara Lubos-Święs z chorzowskiego Teatru Roz­rywki i Kamila Michalska z Poznania.

Najnowsza premiera w "Kochanowskim" ma też cha­rakter jubileuszowy. Zespół uczci nią 50-lecie istnienia w Opolu zawodowego teatru. "Królowa przedmieścia" zo­stanie także poddana ocenie jury XXI Opolskich Konfron­tacji Teatralnych - Klasyka Polska. Gospodarze zainau­gurują tym przedstawieniem rozpoczynający się za dwa ty­godnie festiwal.

Po raz pierwszy "Królową przedmieścia" opolanie będą mogli zobaczyć 9 marca, w so­botę, na Dużej Scenie Teatru Kochanowskiego, o godz. 18.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji