Artykuły

Legnica. Małgorzata Bulanda opowie o scenografii

"Industrialny świat scenografii Kochanków z Werony" to temat spotkania, które ze scenografką Teatru im. Modrzejewskiej organizują Legnickie Kluby Teatralne 5 czerwca o godz. 16 na Scenie na Nowym Świecie.

Małgorzata Bulanda (na zdjęciu) do Legnicy przybyła w 1994 roku wraz z reżyserem Jackiem Głombem. Razem opuścili rodzinny Tarnów, by szukać miejsca, w którym można rozwinąć skrzydła i spełnić swoje artystyczne ambicje. To ona pierwsza zwróciła uwagę na piękno legnickiej architektury i stała się inspiratorem i technicznym mózgiem legnickiego grania w ruinach. Tworzyła scenografię w kościołach, halach produkcyjnych, bunkrach, magazynach i starych kamienicach. Zawsze z zachowaniem oryginalnej faktury miejsca i jego specyficznej atmosfery.

Jako materiał upodobała sobie przede wszystkim drewno i płótno. Kolorystyka jej projektów jest taka, jak używane materiały, naturalna i stonowana. Na bardziej wyraziste akcenty kolorystyczne pozwala sobie przy projektowaniu kostiumów. Bulanda to scenografka-szperacz: najczęściej wykorzystuje i komponuje piękne przedmioty przeszłości. Ma awersję do plastiku i wszelkiej sztucznej materii. Jej sceniczny świat jest odrealniony i tajemniczy - jakby zanurzony w mgle minionych epok.

Najwięcej projektów zrealizowała w reżysersko-scenograficznym duecie z Jackiem Głombem. Wspólnie ożywili takie miejsca jak: hala przemysłowa przy ul. Jagiellońskiej ("Zły" Trymanda), dawna fabryka przy ul. Jordana ("Szaweł" Roberta Urbańskiego), kamienica przy ulicy Kartuskiej ("Łemko" Roberta Urbańskiego) i na ulicy Nowy Świat ("Hamlet, książę Danii" w adaptacji Krzysztofa Kopki). Bulanda projektuje także wystrój wnętrza głównego budynku Teatru Modrzejewskiej. Dlatego puste ściany przysłania pomysłowymi materiałami, a nieużywane fragmenty scenografii i kostiumy ustawia na korytarzach.

Jej projekty były wielokrotnie nagradzane, m.in. w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za scenografie do "Osobistego Jezusa" w reż. Przemysława Wojcieszka i "Zabijania Gomułki" w reż. Jacka Głomba. Jest również autorką scenografii do telewizyjnych wersji "Ballady o Zakaczawiu", "Wschodów i Zachodów Miasta", oczekującej premiery "Orkiestry", a także do polsko-czeskiego fabularnego filmu "Operacja Dunaj" (wszystkie w reż. Jacka Głomba).

Swoje pomysły Małgorzata Bulanda prezentowała także na Międzynarodowej Wystawie Scenograficznej Prague Quadriennale 2003 i w 2007 roku oraz w pokazie zatytułowanym "Szmaty", który odbył się w Legnicy podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Miasto" w 2007 roku. Efektem tego ostatniego był album "Szmaty w ruinach" z efektownymi fotografiami prezentującymi teatralne kostiumy w legnickich przestrzeniach.

Podczas środowego spotkania Małgorzata Bulanda, wykorzystując elementy teatralnej inscenizacji, opowie o znaczeniu scenografii w spektaklu i regułach wyboru miejsca na przedstawienia. Wstęp wolny.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji