Artykuły

Lublin. Kaya Kołodziejczyk rezydentką festiwalu tańca

Trwa "Maat festival - border line 2013" organizowany przez Teatr Maat Projekt. W czerwcu rezydentką programu jest Kaya Kołodziejczyk, jedna z najciekawszych Polskich tancerek, w 2009 uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma "ballettanz" za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia.

15 czerwca o godz. 12:00 na Placu Litewskim odbędzie się w ramach cyklu zajęć prowadzonych przez rezydentów "maat festival" otwarta lekcja tańca - "lekcja 3" z Kayą Kołodziejczyk. W zajęciach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani, potrzebny jest tylko strój sportowy i własna mata do ćwiczeń. UWAGA: udział w zajęciach wymaga zapisania się na listę uczestników: zapisy.maat@gmail.com

17 czerwca o godz. 17:30 w kawiarni SPÓŁDZIELNIA spotkanie, podczas którego kurator programu Tomasz Bazan będzie rozmawiał z Kayą Kołodziejczyk o tańcu. Tego samego wieczoru zostaną wyświetlone fragmenty zapisu spektaklu DIE KLAGE DER KAISERIN Piny Bausch najbardziej wpływowej choreografki przełomu XX i XXI w.

***

"Na drodze mojej kariery artystycznej, zadaję sobie pytania dotyczące celów, realizacji czy skutków poznania nowych dróg artystycznych. Jestem w trakcie researchu, którego częścią jest dogłębne poznanie twórczości artystów realizujących swoje prace w latach 60/70 tych w różnych miejscach w USA.SOL jest tytułem autorskiego solowego spektaklu nad, którym rozpoczęłam intelektualną pracę na początku 2013 roku. W marcu gościłam na farmie (MAD BROOK FARM) Steva Paxtona i Lisy Nelson gdzie mogłam uczestniczyć w warsztatach i zapoznać się dogłębniej z dorobkiem prekursorów contact improwizacji. Idąc dalej za myślą poszukiwań, zaczęłam rozglądać się za twórcami związanymi z ruchem BACK TO LAND i zestawiać myśl powrotu do natury z dzisiejszymi potrzebami izolacji artystów celem koncentracji twórczej. (Przykład Bread and Puppet Theatre ). S.O.L jest w języku angielskim skrótem od Shit Out of Luck. Stosuje się go w odniesieniu do stanu, który wynika z nie posiadania już innych opcji życiowych, sytuacji bez wyjścia, przy czym to co pozostaje, jest mniej niż pożądana - czarny scenariusz." Kaya Kołodziejczyk

***

KAYA KOŁODZIEJCZYK: Jest absolwentką HfMDK Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main (M.A.), P.A.R.T.S. Performing Arts Research and Training Studios w Brukseli oraz Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Jest stypendystką Fundacji Rudolfa Nurejewa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DanceWEB 2004, NCK Młoda Polska, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury ProHelvetia. W latach 2004-2009 była tancerką renomowanego zespołu Rosas. Tańczyła w spektaklach stworzonych przez uznanych choreografów jak: Anna Teresa de Keersmaeker, Trisha Brown, William Forsythe, Thomas Hauert, Mette Ingvartsen. Współpracowała z artystami z różnych dziedzin sztuki: Kris Verdonck, David Wampach, Iwona Pasińska, Aleksandra Wasilkowska, Mariusz Treliński czy Szymon Rogiński. W 2007 roku Kołodziejczyk powołała do życia niezależny kolektyw artystyczny U/LOI Universal Law of Impermanence. Wspólnie z kolektywem Kołodziejczyk realizuje projekty, odbywające się głównie w przestrzeni nieteatralnej - miejskiej, postindustrialnej, galeryjnej - m. in. (Festiwal Dialog 4 Kultur w Łodzi, 2009) , Brith out (premiera w ramach Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże w Warszawie, 2008) czy Off Żak Projekt (Gdański Festiwal Tańca, 2010).

Autorskie realizacje choreograficzne to: One for Francesca, My Favourite Superhero, TMTL, PK, Audycja IV, Oh, Noh, Opera Harnasie na podstawie Krzesanego Wojciecha Kilara i Harnasi Karola Szymanowskiego. Spekatkle te pokazywane były w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii i Polsce. W 2009 roku Kaya Kołodziejczyk została uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia. Od roku 2011 jest artystką związaną z europejskim networkiem dla twórców sztuk performatywnych APAP (advancing performing arts project).

Jako wykładowca tańca współczesnego i teorii ruchu scenicznego współpracuje z Uniwersytetami we Frankfurcie nad Menem i Giessen (Niemcy), P.A.R.T.S. oraz La Rafinerie (Belgia), San Diego State University, (USA), Architanz (Japonia) oraz Tanzhaus (Szwajcaria). Jest gościnnym pedagogiem w teatrach Staat Theatre Kassel, Thetre St. Gallen, Ballet National de Marseille oraz Polskim Teatrze Tańca.

***

Skarga cesarzowej (Die Klage der Kaiserin) Reż. Pina Bausch, Wielka Brytania 1989

Pełnometrażowy film wyreżyserowany przez Pinę Bausch nie opowiada historii - stanowi raczej kolaż scen, któremu strukturę nadają zmieniające się pory roku. Reżyserka konstruuje metaforę daremności ludzkiego działania oraz dążenia człowieka do miłości. Tradycyjną scenografię zastępują plenery: lasy, łąki, centrum miasta.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji