Artykuły

Finaliści "Metafor rzeczywistości"

"Ene due rike fake" Marzeny Matuszak, "javen saste i bahtałe" Marty Sokołowskiej i "Kwaśne mleko" Maliny Prześlugi to dramaty, które znalazły się w finale Konkursu Dramaturgicznego "Metafory Rzeczywistości", który organizuje Teatr Polski w Poznaniu. - Z roku na rok widać, jak rośnie poziom rzemiosła dramaturgicznego naszego konkursu - mówi Paweł Szkotak, juror, zarazem szef Teatru Polskiego w Poznaniu. - W tym roku zwyciężyły kobiety. Ale to nie jest jedyny wspólny mianownik. Każdy z nich ujmuje się za słabszymi, ale każdy został napisany w innej stylistyce.

Na konkurs wpłynęło 221 dramatów. Spośród nich jury w składzie: prof. dr hab. Przemysław Czapliński (literaturoznawca), Łukasz Drewniak (krytyk teatralny), Paweł Szkotak (reżyser, dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu) zakwalifikowało do finału konkursu trzy dramaty oraz wyróżniło kolejne trzy: "Dom mój Polska" Małgorzaty Moniki Szewczyk, "Ja jako Alicja" Marcina Dyjasińskiego, "Świnie, albo Polacy na dorobku" Michała Tomasza Płaczka.

Dramat Maliny Prześlugi został zakwalifikowany również do drugiego etapu Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Autorka wycofała się z gdyńskiego konkursu.

W lecie reżyserzy, aktorzy i autorki będą pracować nad tekstami, aby 7 i 8 września przedstawić je w postaci próby czytanych jurorom i publiczności. Po prezentacji jury wybierze najlepszy dramat. Swoje nagrody przyznają także dziennikarze i publiczność. Zwycięski tekst zostanie wystawiony na deskach Teatru Polskiego.

- Z roku na rok widać, jak rośnie poziom rzemiosła dramaturgicznego naszego konkursu - mówi Paweł Szkotak, juror, zarazem szef Teatru Polskiego w Poznaniu. - W tym roku zwyciężyły kobiety. Ale to nie jest jedyny wspólny mianownik. Każdy z nich ujmuje się za słabszymi, ale każdy został napisany w innej stylistyce. Sztuka Marzeny Matuszak wpisuje się w dyskurs feministyczny. Malina Prześluga próbuje podważyć mit Matki Polki, natomiast Marta Sokołowska odnosi się do kwestii romskich.

Paweł Szkotak nie ukrywa, że wśród 221 sztuk najwięcej dotyczyło spraw aktualnych. Wśród nich pojawiał się motyw "brzozy smoleńskiej", mamy Madzi, bezrobocia, opresyjności mężczyzn wobec kobiet. Wiele tekstów dotyczyło miłości i jej braku. Nowością był w tym roku temat partyzancki związany z drugą wojną światową.

Od 2008 roku, czyli od pierwszej edycji konkursu dramaturgicznego, w repertuarze Teatru Polskiego znalazło się siedem dramatów wybranych przez jurorów "Metafor Rzeczywistości": "Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk (prapremiera 14.02.2009), "Mykwa" Piotra Rowickiego (prapremiera 26.03.2009), "Przyjaciel" Radosława Paczochy (prapremiera 12.12.2009), "Chłopiec malowany" Piotra Rowickiego (prapremiera 14.11.2010), "Śmierć pracownika" Michała Kmiecika (prapremiera 16.12.2011), "Wieczny kwiecień" Jarosława Jakubowskiego (prapremiera 10.11.2012), "Zażynki" Anny Wakulik (prapremiera 30.11.2012). "Zażynki" doczekały się już premiery w Londynie. Inne dramaty finałowe grane są w polskich teatrach.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji