Artykuły

Czubek własnego nosa

Mądre i trochę rozpasane przedstawienie. Wielomówne, bujne, pozwalające spekulować zarówno o Losie jak i Historii, o filozofii wolności i o swobodzie śmiechu. Naturalnie każdy bie­rze zeń co chce, jeśli tylko chce, bo niektórzy sprowokowani - wychodzą.

Anglik Barnes napisał swoją sztukę ("Czerwone nosy") 8 lat temu, wkładając w nią wszelkie możliwe schematy ze zgrywą w herbie, a jednocześnie, niezwykle przewrotnie, zamknął w niej od­wieczne pytanie o prawo do sprzeciwu, wolności, przekory, dystansu, inności, dobrego sa­mopoczucia w złym, do pogody ducha... I nie ma to znaczenia, czy pyta ksiądz, czy dziwka, czy żongler, czy biczownik. Ważne, że każdy musi wówczas patrzeć da­lej, niż na czubek własnego nosa.

Żenia Korin dostał do gry w teatr tekst gęsty, w rasowej, mi­sternej translacji Barańczaka, z lawiną aforyzmów, paradoksów, przeróżnych chwytów i figur lite­rackich z ironią w tle. Ten prze­kład, wybornie służący czasowej manierze sztuki (średniowiecze, XIV w.) jest partyturą tak muzy­czną w sferze języka, że dostarcza dodatkowej zabawy widzowi, po­grążonemu w rozszyfrowywaniu cytatów, pastiszów, zapożyczeń i gier literackich.

Powodów do radości jest na­turalnie więcej. Kształt tea­tralny (żywiołowość szel­mowskiej komedii i teatru dell'arte), aktorskie zachwyce­nia (Feldman, Kwaśniewska, Lulka, Borowska, Choroszy, Grudziński, Andrzejewski, Dę­bicki, Szczepaniak, Lajborek, Sabiniewicz...). Tradycje ze­społowe tego ansamblu, stwo­rzonego i dyrygowanego przez lata przez Izabellę Cywińską, godnie trwają.

Powodów do refleksji - nie mniej. Nad życiem i nad sztuką. Nad teatrem w ogóle i nad tym przedstawieniem w szczególności. Błyskotliwym w drugiej czę­ści, w pierwszej z pewnością przegadanym. Cóż, teatr, choćby w najlepszej działał wierze, rów­nież nie może patrzeć na czubek swego nosa. Chociażby dlatego, by nos widza nie był zwieszony na kwintę ani przez moment.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji