Artykuły

Oaza innej rzeczywistości

Na obejrzenie tego spektaklu trzeba poświęcić dwa wieczory.

Teatr Dramatyczny zaprasza na długo oczekiwane autorskie widowisko Krystiana Lupy "Ausloschung - Wymazywanie" według powieściowego tekstu Thomasa Bernharda, au­striackiego dramaturga zmarłego w 1989 roku. Termin premiery był kilkakrotnie przesuwany. Krystian Lupa jest autorem tłuma­czenia, apokryfów, scenariusza, reżyserii i scenografii spektaklu. To jego druga praca w Warszawie, po zrealizowanym przed dwo­ma laty na tej samej scenie, "Powrocie Odysa" Stanisława Wy­spiańskiego. Muzykę do najnowszej premiery skomponował Jacek Ostaszewski.

Bohater Beraharda przyjeżdża do rodzinnego miasta na pogrzeb rodziców, jako jedyny spadkobierca. Jego rozterki, konieczność do­konania wyboru: czy zostać i podporządkować się rygorom życia lo­kalnej społeczności, czy też zachować autonomię, być wiernym do­tychczasowym zasadom - ukazują nam człowieka pełnego wahań i sprzeczności. "Ausloschung" to propozycja oczyszczenia, uratowa­nia ludzkiej godności i prawdy przez "wymazywanie". To przedsta­wienie o godności jednostki w społeczeństwie. Krystian Lupa, jeden z najwybitniejszych dziś twórców polskiego te­atru, często wraca do dzieł literatury austriackiej. Wyreżyserował m.in. "Marzycieli" i "Szkice z Człowieka bez właściwości" we­dług Musila, "Maltego albo tryptyk marnotrawnego syna" według Rilkego, "Lunatyków" według Hermanna Brocha. Z dorobku Tho­masa Bernharda czerpie najczęściej - w krakowskim Starym Te­atrze wystawił jego "Kalkwerk" i "Rodzeństwo", a w Teatrze Pol­skim we Wrocławiu - "Immanuela Kanta". Istotną sprawą, która pasjonuje Krystiana Lupę w tej literaturze to kontynuacja wątku faustycznego.

- Przemiana naszego świata oczywiście dokonuje się, czy nam się podoba czy nie - mówił niegdyś reżyser w wywiadzie dla "Rzeczpo­spolitej". - Pojąć te przemiany i aktywnie wejść w ich nurt można tylko poprzez motyw faustyczny. W Austrii, gdzie jest niesamowite przemieszanie również innych motywów, przeniesionych z żywiołu żydowskiego i słowiańskiego, wszystko o wiele szybciej fermentuje i owocuje w nowe mutacje. I nie chodzi tu w żadnym wypadku o moje predylekcje germanofilskie, po prostu w literaturze austriac­kiej znalazłem swoją studnię.

W "Ausloschung - Wymazywaniu" główną rolę Franza Josefa Mu­raua reżyser powierzył Piotrowi Skibie. Jego Matkę gra Jadwiga Jan­kowska-Cieślak, Ojca - Adam Ferency, Siostry: Jolanta Fraszyńska i Agnieszka Roszkowska, Brata - Wojciech Wysocki. Roli Poetki Marii podjęła się gościnnie Maja Komorowska. Ponadto występują m.in. Andrzej Szeremeta (Gambetti, uczeń Franza), Marek Wal­czewski (Kardynał Spadolini), Waldemar Barwiński (Aleksander), Zygmunt Malanowicz (Wujek Georg), Małgorzata Niemirska (Ciot­ka z Titisee) oraz Marcin Troński, Sławomir Grzymkowski, Agnieszka Wosińska, Jarosław Gąjewski.

Na obejrzenie "Ausloschung - Wymazywania" Krystiana Lupy, wzorem wielu jego poprzednich prac, poświęcić trzeba dwa wieczo­ry. Spektakl składa się z dwóch części, pokazywanych dzień po dniu.

- Wielu ludzi uważa, że spektakl teatralny powinien być dziś krótki i mieć szybsze tempo - mówi reżyser. - Mnie zaś się zdaje, że w tej chwili właśnie powinny powstawać dzieła dające ludziom możność życia w innym rytmie, niż w tym, którym żyją na co dzień. Muszą istnieć oazy innych rzeczywistości, które mogą dawać rytmy wolne, skupione.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji