Artykuły

Lublin. Spektakl z Anną Marią Jopek na jubileusz Leszka Mądzika

Przedstawienie z udziałem wokalistki Anny Marii Jopek będzie głównym punktem obchodów jubileuszu 45-lecia pracy twórczej Leszka Mądzika - jednego z najważniejszych polskich twórców teatralnych. Premiera odbędzie się we wrześniu. Dziś Leszek Mądzik kończy 70 lat.

- To szczególny rok. Cyfra 70 lat mnie dotyka i będziemy obchodzić 45-lecie Sceny Plastycznej KUL. Ten rok zaczął się zupełnie nowym doświadczeniem z operą, a teraz dojrzewam do kolejnej nowej dla mnie realizacji - powiedział PAP Mądzik.

Nowy spektakl w reżyserii Mądzika ma roboczy jeszcze tytuł "Czas kobiety". - Czas w sposób szczególny właśnie na kobiecie, jej ciele, psychice, mentalności zostawia ślady. Będziemy ten temat penetrować - dodał Mądzik.

Widowisko z udziałem Anny Marii Jopek, to dla Mądzika pierwsza tego typu realizacja teatralna. Jak zaznaczył, praca nad spektaklem jeszcze trwa i jego ostateczny kształt nie jest jeszcze przesądzony. Premiera odbędzie się 26 września i będzie głównym punktem obchodów jubileuszu 45-lecia założonego przez Mądzika słynnego "teatru bez słów" - Sceny Plastycznej KUL. Podczas obchodów jubileuszu mają być pokazane też dwa spektakle Sceny - "Bruzda" i "Lustra". Planowana jest też sesja naukowa poświęcona obecności obrazu i muzyki w teatrze.

Leszek Mądzik - reżyser, scenograf, malarz, fotograf - urodził się 5 lutego 1945 r. w Bartoszowinach (Świętokrzyskie), w czwartek kończy 70 lat. Jest uważany za jednego z najoryginalniejszych polskich twórców teatralnych.

W 1966 r. rozpoczął studia z historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a już rok później zaczęła się jego przygoda z teatrem. Początkowo był scenografem w Teatrze Akademickim, ale już w 1969 r. rozpoczął pracę nad własnym, autorskim teatrem - Sceną Plastyczną KUL. Pierwszy spektakl nowego teatru pt. "Ecce Homo" został wystawiony wiosną 1970 r.

- Scenografia zafascynowała mnie. Odkryłem możliwość robienia teatru samą scenografią, okazało się, że mogę opowiadać o emocjach bez słów, które wszystko mieszają. To taki teatr, który przemawia samą dramaturgią dziania się, obrazem. Dojrzewałem do milczenia, tak jak inni dojrzewają do elokwencji - wspominał Mądzik podczas obchodów 40-lecia Sceny Plastycznej KUL.

Spektakle Sceny Plastycznej KUL - określanej jako teatr obrazu - są pozbawione słów, tradycyjnego aktorstwa i fabuły, opierają się na scenografii, przestrzeni, grze świateł, ciszy i dźwięków. W swojej twórczości artysta drąży tematykę sacrum, śmierci, erotyki, przemijania. Krytycy teatralni w Polsce i za granicą nazywają teatr Mądzika teatrem filozoficznego egzystencjalizmu.

- Zawsze staram się dotknąć w swoich przedstawieniach nurtu swojej podświadomości. Właściwie każdy z moich spektakli jest pod tym względem podobny, tak jakby to był jeden spektakl, który reżyseruję przez całe życie. Można też powiedzieć, że bohaterem wszystkich moich spektakli jest czas - mówił Mądzik.

Dotychczas powstało 20 spektakli Sceny Plastycznej KUL. Wiele w nich pokazywane było na różnych festiwalach w kraju i na świecie, gdzie spotykały się uznaniem i zdobywały nagrody. Najsłynniejsze przedstawienia Leszka Mądzika to m.in. "Zielnik", "Wilgoć", "Wrota", "Wędrowne", "Tchnienie", "Kir". Każde przedstawienie przygotowywane było z inną grupą aktorów - najczęściej studentów KUL. Mądzik jest też autorem wielu scenografii do spektakli w teatrach Polski, Francji, Niemiec. Jest też twórcą plakatów m.in. do festiwali teatralnych.

W Lublinie założył Galerię Sztuki Sceny Plastycznej KUL, gdzie prezentowana jest twórczość wybitnych współczesnych artystów. Jest też opiekunem artystycznym "Galerii na płocie" urządzonej w śródmieściu Lublina, na ogrodzeniu niedawno zrewitalizowanego Ogrodu Saskiego - zabytkowego, prawie 13-hektarowego parku, sąsiadującego z miasteczkiem akademickim.

W Teatrze Wielkim w Poznaniu w styczniu Mądzik wyreżyserował - po raz pierwszy w swojej karierze - operę. Była to "Rycerskość wieśniacza" Pietra Mascagniego - opera w jednym akcie na podstawie opowiadania Giovanniego Vergi, zaprezentowana po raz pierwszy w 1890 r., uważana za pierwszą klasyczną operę werystyczną. Mądzik jest też autorem scenografii do przedstawienia, reżyserem świateł i autorem plakatu.

- Opera daje mi energię, rozmach, kosmiczność, w której mogę się szerzej odnaleźć, zachowując jednocześnie wartości ważne dla mnie w teatrze. Fascynuje mnie swoisty dialog, partnerska relacja obrazu stworzonego na scenie - scenografii, światła, z głosem - solistami (...) Muzyka zawsze była ważnym komponentem moich spektakli, ale obcowanie z nią wykonywaną na żywo przez orkiestrę, chór i solistów to niesamowite przeżycie - mówił.

Za swoją działalność artystyczną Leszek Mądzik otrzymał wiele nagród i wyróżnień. W grudniu ub. roku został odznaczony medalem Pro Ecclesia et Pontifice - Dla Kościoła i Papieża - przyznanym przez papieża Franciszka. Medal ten to jedno z najwyższych odznaczeń, jakie papież może przyznać osobom świeckim. Ustanowił je w 1888 r. papież Leon XIII. Medal jest przyznawany na wniosek biskupów diecezjalnych osobom szczególnie zasłużonym dla wspólnoty Kościoła.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji