Artykuły

Dwa Wesela

TEATR DRAMATYCZNY w Warszawie pracuje w tym sezonie pod kierunkiem no­wego dyrektora. Jest nim Piotr Cieślak, ak­tor, reżyser i pedagog warszawskiej PWST. Na inaugurację swojego dyrektorowania Cie­ślak przygotował spektakl "Wesele, wesele", złożony z dwóch jednoaktówek: "Wesela" An­toniego Czechowa i "Wesela u drobnomieszczan" Bertolta Brechta. To zestawienie ma na pewno rację bytu. Oba teksty łączy podobna sytuacja fabularna - weselne przyjęcie. W obu też, w miarę rozwoju akcji, każdy z we­selnych gości zostaje zdemaskowany. Spoza układnych pseudomanier wyłazi głupota i wy­rachowanie. A jednak spektakl w Drama­tycznym trudno uznać za spójny. Głównie dlatego, że reżyser zlekceważył poetykę pierwszego, Czechowowskiego tekstu. Narzucił aktorom konwencję ostrej satyry, wręcz groteski, która niszczy subtelny, przyjazny ludziom humor Cze­chowa. Zamiast pełnokrwistych postaci oglądamy więc ożywione manekiny (najjaskrawszym tego przykładem jest panna młoda Małgorzaty Rudzkiej). Natomiast w drugiej, brechtowskiej części spektaklu, ta groteskowa konwencja sprawdza się lepiej. A niektóre etiudy aktorskie, zwłaszcza Jarosława Gajewskiego i Aleksandry Koniecznej, podobają się widowni. W spektaklu grają również: Janina Traczykówna i Stanisław Brudny oraz absolwenci szkół teatralnych: Aurelia Sobczak, Sławomir Grzymkowski, Omar Sangare. Na prawdzi­wą wizytówkę sił i możliwości odnowionego Teatru Dra­matycznego musimy jednak jeszcze poczekać.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji