Artykuły

Poznań. Taneczny "Wieloryb" i wykład w Zamku

8 maja w CK Zamek w ramach programu performatywnego "Z perspektywy żaby", odbędzie się spektakl "Wieloryb" w choreografii Tatiany Kamienickiej. Po spektaklu wykład dr Joanny Szymajdy "Francuskie imaginarium - o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym".

Spektakl narodził się z inspiracji osobą "jurodiwego", rosyjskiej wersji świętego głupca, uosabiającego ekscentryka, szaleńca z bez statusu, rodziny, pieniędzy, pozycji i bez... wstydu. Solo Kamienieckiej to swoisty akt dekonstrukcji granicznych doświadczeń cielesnych i próba zbliżenia do tego, co ukryte, nieznane i niedotykalne w ludzkim zachowaniu i ciele. Żywot świętego rozpięty między fizjologią a metafizyką doświadczania uosabiał pragnienie ucieczki od wszelkiej jednorodności i oczywistości istnienia. Podążając tropem jurodiwego, który poprzez praktykę ascezy doprowadził swoje ciało do stanu "bezcielesności", tancerka w swoim działaniu podejmuje próbę stworzenia eksperymentu ruchowego, który prowadzi do wyzwalania różnych rodzajów energii i odmiennych stanów obecności. Artystka stworzyła postać dziwną, szaloną, której ciało nie porusza się i nie reaguje "po ludzku". Tytułowy wieloryb jest pretekstem czy też raczej punktem odniesienia, konsekwentnie prowadzoną linią interpretacyjną - jako przykład nieznanego, niedotykalnego w ludzkim zachowaniu i ciele.

To kolejny spektakl, w którym pojawia się negocjacja pomiędzy tym, co ludzkie i tym, co zwierzęce. Choreografka inspiruje się fizycznością jurodiwego (figury dobrze znanej w prawosławiu) - postrzega go i sytuuje pomiędzy boskością a szaleństwem, by ostatecznie wpisać w ramę zwierzęcą. Nazywa spektakl "Wieloryb". Prawdopodobnie nawiązuje do tradycji biblijnej, odnoszącej się do przemiany wewnętrznej proroka Jonasza. Wspomniana przemiana nastąpiła podczas podróży w brzuchu wieloryba. Ta trzydniowa podróż stała się czasem spotkania się ze swoimi myślami, spotkania ze sobą. Wieloryb traktowany jest jako symbol ciemnych pragnień ludzkich oraz prób samodoskonalenia. Mamy w spektaklu zestawiony konglomerat kilku tradycji, w których choreografka splata cielesność, zwierzęcość, duchowość oraz szaleństwo, próbując w inny sposób zbudować system odniesień pomiędzy tym, co ludzkie i tym, co zwierzęce" - opowiada Anna Królica, kuratorka performatywnej części programu "Z perspektywy żaby".

"WIELORYB"

chor. Tatiana Kamieniecka

kiedy: 8.05., g.19

gdzie: Sala Wielka

cena biletu: bilety: 10 zł (ulgowe) i 15 zł (normalne)

***

Po spektaklu zapraszamy na wykład:

"FRANCUSKIE IMAGINARIUM - O MOTYWACH ZWIERZĘCYCH W TAŃCU WSPÓŁCZESNYM" - dr Joanna Szymajda

8.05. ok. g. 19.45, Sala Wielka, wstęp wolny

Motywy zwierzęce mogą istnieć w tańcu na dwa główne sposoby - jako ewokowany element spektaklu bądź jako wektor filozofii myślenia ciała. Przykładami obu tych perspektyw zajmiemy się podczas wykładu, pozostając w kręgu twórców francuskich a także belgijskich. Od wyobrażonych sylfid i fauna po fantastyczne imaginarium Decoulfé, polityczne łabędzie u Robin Orlin czy kanarki i motyle u Jana Fabre'a. Na przykładach konkretnych dzieł zastanowimy się nad funkcją w spektaklu tego, co pochodzi ze świata zwierząt, analizując zarazem szeroką paletę możliwości, jakie ten świat przed choreografami otwiera.

Joanna Szymajda - z-ca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca. Doktor nauk humanistycznych, pracę doktorską "Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990" obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Absolwentka studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Autorka tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, pacowała również jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł.

***

__ "Z PERSPEKTYWY ŻABY"/ marzec - maj / wrzesień - październik 2015

program performatywny:

Interdyscyplinarny program, który realizować będziemy w dwóch blokach: marzec-maj oraz wrzesień-październik. Oś projektu stanowi wyłoniony na drodze konkursu, kuratorski program performatywny przygotowany przez Annę Królicę, składający się z 6-7 nowatorskich spektakli, których autorami są cenieni na świecie twórcy. Podczas wykładów i panelu dyskusyjnego spektakle te będą komentowane i ustawione w kontekście dyskursu o studiach nad zwierzętami i posthumanizmie. Otwarcie na raczkującą jeszcze w Polsce a wzbudzającą silne emocje dziedzinę nauki jaką są human-animal studies, stało się pretekstem do szerszego spojrzenia na wiele ważkich, aktualnych społecznie a także badanych w świecie nauki zagadnień. Dlatego w programie "Z perspektywy żaby" znalazły się kolejne wydarzenia kontekstowe: wykłady, dyskusje, warsztaty dla dzieci, projekcje filmów i wystawa edukacyjna. Celem tak skonstruowanego programu jest próba odpowiedzi na pytania o obecność i miejsce zwierząt w otoczeniu człowieka oraz o relacje z nim.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji