Artykuły

Kraków. Oscarowy laureat nagrody im. Wojciecha Kilara

Amerykanin Elliot Goldenthal został pierwszym zdobywcą nagrody im. Wojciecha Kilara. Ustanowili ją rok temu prezydenci Katowic i Krakowa dla kompozytorów, którzy wszechstronny talent potwierdzają również w świecie filmu.

Urodzony w 1954 roku Elliot Goldenthal idealnie spełnia te kryteria. Jest zdobywcą Złotego Globu oraz Oscara w 2002 roku za ścieżkę dźwiękową do filmu "Frida", będącym barwną opowieścią o życiu sławnej malarki Fridy Kahlo, w którą wcieliła się Selma Hayek. Film reżyserowała Julie Taylor, z którą Elliot Goldenthal współpracuje od dawna, bo jest ona też jego partnerką życiową (sam mówi o sobie, że jest "szczęśliwie nieżonaty"). Skomponował muzykę do innych jej filmów, znanych i w Polsce: "Tytus Andronikus", "Across The Universe" oraz "Burza", a ostatnio do "Snu nocy letniej". Razem stworzyli w 2006 roku operę "Grendel", za którą w 2007 roku Goldenthal otrzymał nagrodę Pulitzera.

Elliot Goldenthal jest ponadto autorem ścieżki dźwiękowej do filmów Neila Jordana: "Wywiad z wampirem" i "Michael Collins", za które otrzymał nominacje do Oscara oraz do nagrody Grammy. W jego dorobku jest muzyka do takich filmów "Obcy 3", "Batman Forever" (nominacja do Grammy), "Gorączka", "Czas zabijania", "Batman i Robin " czy "Wrogowie publiczni".

Dorobek twórczy Goldenthala nie ogranicza się wyłącznie do muzyki filmowej. W 1996 roku na zamówienie Pacific Symphony Orchestra Goldenthal napisał utwór symfoniczny "Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio" dla upamiętnienia dwudziestej rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Rok później dla American Ballet Theatre powstał balet "Otello", którego premiera miała miejsce w Metropolitan Opera. W 2013 roku Goldenthal przekomponował tę muzykę na potrzeby utworu symfonicznego "Otello Symphony", którego nagranie zrealizował w podkrakowskim Alvernia Studio z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

- Nagrodą im. Wojciech Kilara chcemy negować dążenie do industrializacji muzyki filmowej - mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny - krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej i pomysłodawca nagrody. - Figurujący w czołówce filmowej kompozytor bywa często autorem jedynie kilku tematów instrumentowanych i przygotowanych przez sztab anonimowych muzyków. Naszym obowiązkiem jest podkreślanie znaczenia wartościowej muzyki filmowej określanej coraz częściej mianem "nowej klasyki".

- Goldenthal fantastycznie operuje warsztatem, stając w jednej linii wśród takich kompozytorów, jak Wagner, Strauss, Mahler czy Bruckner - uważa dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, członek rady merytorycznej nagrody im. Kilara. - Jego partytury są gęste i niezwykle profesjonalne, on zachowuje równowagę melodyki i harmoniki, to w pełni powieściowa narracja muzyczna.

Nagroda im. Kilara polega na ufundowaniu sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda przyznawana na Festiwalu Muzyki Filmowej. Od trzech lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów w konkursie na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier video.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji