Artykuły

Dialog bez rozmowy

Islandzka dramaturgia nie nale­ży do najchętniej przedstawianych na scenach polskich. Trudno się wszak dziwić po obejrzeniu spek­taklu "Obcy bliscy" Gudmundura Steinssona w Teatrze Nowym. Rodzina rozbita - nie z powo­du perypetii bohaterów, lecz na skutek braku możliwości normalnej rozmowy, którą skutecznie zastępuje masowa komunikacja: radio, tele­wizja, kabel telefonu lub domo­fonu - jest zbiorowym bohate­rem przedstawienia. Wszyscy do­skonale wyemancypowują się z własnego domu. Nie są jednak indywidualnościami, lecz postaciami typowymi dla wieku, płci, miej­sca jakie zajmują itd.

Miejscem akcji są "cztery" ścia­ny pudła sceny, lecz nie jest to przestrzeń wspólna dla wszystkich bohaterów, a jedynie taka, w której ścierają się, krzyżują ich drogi, krótkim przystankiem mię­dzy wejściem i wyjściem. Dialog jest szczątkowy, a w tym co z niego pozostało przebija banał. Cały zresztą spektakl poszarpany niezliczoną ilością telefonów, mio­taniem się między codzienną por­cją strawy a próbą ucieczki z zamkniętego pomieszczenia jest denerwujący i męczący zarówno dla postaci scenicznych, jak i wi­dzów.

Problemy zgubnych skutków nadmiernej mechanizacji życia związanej z rozwojem cywilizacji technicznej znacznie ciekawiej wy­dobywała już dramaturgia polska w dwudziestoleciu. Awangarda przećwiczyła na różne sposoby roz­bijanie mowy, na owo "ble, ble", jakie wydobywa się ze sceniczne­go dialogu. Rozbicie rodziny i u nas, zwłaszcza w Łodzi jest prob­lemem, ale niewiele ma to wspól­nego z przerostem konsumpcjoniz­mu, raczej pęknięciem między marzeniem o konsumpcji, a poczuciem braku możliwości.

Reżyser - Wanda Laskowska, w tym całym domowym chaosie, także nie mogła się zdecydować na jednolitą konwencję - może zresz­tą i o to chodziło, by każdy z bohaterów grał przed pozostałymi w innym rytmie i innej konwen­cji. Jeśli nawet to pęknięcie było zabiegiem świadomym niewiele z tego wynika.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji