Artykuły

Gdańsk. Nagrody dla twórców "Portertu damy"

Katarzyna Borkowska otrzymała nagrodę za scenografię, a Dominika Knapik Nagrodę Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografię do spektaklu Teatru Wybrzeże "Portret damy", podczas 2. Festiwalu Nowego Teatru - 54 Rzeszowskich Spotkań Teatralnych.

O LAUREATKACH

Katarzyna Borkowska (ur. 1974 ) - scenograf. Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Systematycznie współpracuje z Mają Kleczewską, m.in. przy takich spektaklach jak: MAKBET Shakespeare'a (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu), WOYZECK Büchnera (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu), FEDRA Eurypidesa (Teatr Narodowy w Warszawie), OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO von Horvátha (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu), MARAT/SADE Weissa (Teatr Narodowy w Warszawie), BABEL Jelinek (Teatr Polski w Bydgoszczy). Tworzyła scenografię również do KORONACJI Modzelewskiego w reżyserii Łukasza Kosa (Teatr Narodowy w Warszawie) oraz do przedstawień Michała Borczucha, m.in. LULU Wedekinda i WERTERA Goethego (Stary Teatr). Z Eweliną Marciniak współpracowała dotychczas przy spektaklach SKĄPIEC (Teatr Polski w Bydgoszczy) oraz CIĄG i PORTRET DAMY (Teatr Wybrzeże). Otrzymała Nagrodę im. Teresy Roszkowskiej dla młodego scenografa, przyznawaną przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego i Fundację im. Leona Schillera (2006) oraz Nagrodę im. Leona Schillera za twórcze osiągnięcia w dziedzinie scenografii (2007).

Dominika Knapik (ur. 1979) - tancerka, aktorka oraz choreografka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie. Współzałożycielka (wraz z Wojtkiem Klimczykiem) kolektywu HARAKINI FARMERS i Stowarzyszenia Humanistycznych Inicjatyw Twórczych SZTRUKS. Regularnie współpracuje z teatrami dramatycznymi tworząc choreografie w spektaklach m.in. Igi Gańczarczyk, Radosława Rychcika, Mai Kleczewskiej, Bogdana Hussakowskiego, Anny Smolar, Rafała Sabary, Anny Augustynowicz, Pawła Łysaka. Z Eweliną Marciniak współpracowała dotychczas przy AMATORKACH, PORTRECIE DAMY oraz MORFINIE.

O SPEKTAKLU

Lata 70-te XIX wieku. Do wybrzeży wiktoriańskiej Anglii przybija statek z Nowego Jorku, a na jego pokładzie - Isabela Archer, młoda Amerykanka o wyjątkowej urodzie i nie mniej wyjątkowym charakterze. Zafascynowana europejską kulturą, wkrótce sama zacznie wzbudzać fascynację dwóch angielskich dżentelmenów. Sprawy dodatkowo skomplikują się, gdy w ślad za nią ruszy jej amerykański wielbiciel. Wbrew swoim oczekiwaniom, niezależna dotychczas Isabela, w małżeństwie z jednym z adorujących ją mężczyzn zacznie upatrywać swojego przeznaczenia. Czy jednak jej wybór okaże się słuszny?

Konwencja melodramatu, jaką twórcy zapożyczyli z dziewiętnastowiecznej powieści Henry'ego Jamesa, stanowi jedynie pretekst do snucia uniwersalnej opowieści o katastrofie. Każda bez wyjątku z postaci PORTRETU DAMY - począwszy od Isabeli, poprzez angielskiego lorda i zubożałą francuską arystokratkę, a na zwykłej służącej skończywszy, przeczuwa wiszące nad sobą fatum, które niweczy wszelkie działania i odbiera nadzieję na pomyślną przyszłość. To właśnie w poczuciu zagrożenia i rozczarowania rzeczywistością twórcy spektaklu odnajdują wspólne bohaterom i współczesnym Europejczykom gorzkie doświadczenie rzeczywistości.

Jeden z najszerzej komentowanych i najwyżej ocenianych spektakli minionego sezonu. Za reżyserię PORTRETU DAMY Ewelina Marciniak została nominowana do Nagrody im. Konrada Swinarskiego, natomiast Katarzyna Dałek za rolę Isabel Archer została nominowana do prestiżowej Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji