Artykuły

Warszawa. Cyfrowa audioteka

Koncertem muzyki Krzysztofa Komedy z udziałem Tomasza Stańki i Jimmy'ego Scotta 28 lutego w Sali Kongresowej rozpocznie oficjalnie działalność Państwowe Wydawnictwo Audiowizualne.

Instytucja została powołana przez ministra Waldemara Dąbrowskiego i ma pełnić funkcję audiowizualnej biblioteki kraju, rejestrującej w systemie cyfrowym najważniejsze wydarzenia kulturalne. Państwowe Wydawnictwo Audiowizualne ma na ten rok 10 mln zł z budżetu państwa. Zatrudnia 5 osób.

- Nadawcy telewizyjni prowadzą politykę kulturalną, która nie uwzględnia ambitnych wydarzeń z dziedziny sztuki - mówi Michał Merczyński [na zdjęciu], dyrektor PWA. - Przepada bezpowrotnie szansa na ichrejestrację. PWA zajmie się zapisem takich przedsięwzięć, ale będzie też kreować nowe. Chcemy być patronem działań tych artystów, którzy tworząc oryginalne, awangardowe dzieła, nie mogli do tej pory liczyć na promocję w mediach. Pomożemy im przebić się na antenę.

Jedną ze specjalności PWA stanie się coroczny monograficzny festiwal. Bohaterem pierwszego będzie w maju Paweł Szymański, kompozytor znany bardziej na świecie niż w Polsce. W planach jest siedem koncertów wypełnionych jego muzyką, najprawdopodobniej w Studiu S-1. Pokłosiem imprezy będą płyty audio oraz DVD. PWA zamierza też przełamać fonograficzną ciszę wokół twórczości Pawła Mykietyna, kompozytora młodego pokolenia. Wyda jego pierwszy album CD.

Pod koniec roku odbędzie się konferencja poświęcona nowym nośnikom obrazu i dźwięku oraz kulturze w czasach zapisu cyfrowego i multipleksów.

- Nowe formy przekazu zawsze wywoływały zmiany w sztuce, tak było z kinem i telewizją. Dlatego chcemy się zastanowić, co czeka nas w najbliższej przeszłości, kiedy głównym medium kultury stanie się telefon komórkowy, który przejmie funkcję telewizora oraz komputera - mówi Michał Merczyński. - Należy się spodziewać takich procesów jak w muzyce pop, gdzie dominują cytaty z istniejących jużnagrań, czyli tzw. sample, a w konsekwencji następuje fragmentaryzacja oryginalnych dzieł. Dzień, kiedy będzie można zamówić obejrzenie sekwencji "Amadeusza" Formana na ekranie komórki - jest już blisko.

PWA zostało także współproducentem stworzonego niedawno festiwalu twórczości telewizyjnej Provisionica we Wrocławiu. W planach jest produkcja serii filmów z myślą o wydaniu ich na DVD - poświęconych najwybitniejszym postaciom polskiej kultury. Tak mogłaby powstać np. płyta z cyfrowym zapisem Wisławy Szymborskiej czytającej swoje wiersze. We współpracy z Filharmonią Narodową PWA zrealizuje film o dyrygencie Witoldzie Rowickim. W cyklu ważnych wydarzeń artystycznych, które nie mogą liczyć na rejestrację i transmisję - zostanie nagrany monumentalny "Hamlet" Jana Klaty w plenerze Stoczni Gdańskiej. Trwają negocjacje w sprawie jednego tytułu z Teatru Narodowego oraz "Lacrimosy" z Teatru Pieśni Kozła.

- Chcę z całą mocą podkreślić, że fakt produkowania przez nas spektakli czy filmów powinien pomóc w przełamaniu barier, jakie napotykają wydarzenia kulturalne w telewizjach komercyjnych - mówi Michał Merczyński. - Mam nadzieję, że konsekwencją naszej działalności będzie emisja spektaklu teatralnego w TVN czy Polsacie, choć oczywiście liczymy na współpracę z TVP.

Ważnym partnerem wydawnictwa mają być samorządy i sponsorzy, którzy pomogą w finansowaniu wydarzeń kulturalnych w regionach. Dlatego do rady programowej PWA został zaproszony Ryszard Grobelny, prezydent Poznania, członek władz Unii Metropolii Polskich i Związku Miast Polskich. Wraz z nim w radzie programowej zasiądą: Jan A. P. Kaczmarek, kompozytor, zdobywca Oscara, Andrzej Chłopecki, krytyk muzyczny, Olgierd Łukaszewicz, aktor, były prezes ZASP, oraz Jerzy Kalina, twórca interdyscyplinarny. Rada ma opiniować projekty producenckie wydawnictwa.

***

Doświadczony menedżer

Michał Merczyński, obecny szef Państwowego Wydawnictwa Audiowizualnego, do końca minionego roku był dyrektorem naczelnym TR Warszawa. Jest dyrektorem programowym Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi. Współtworzy od początku Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu. Jako dyrektor poznańskiego Towarzystwa Muzycznego im. Wieniawskiego organizował polską prezentację na Expo 2000 w Hanowerze. Rozpoczął pracę w poznańskim Teatrze Polskim jako menedżer Orkiestry Ósmego Dnia, współtworzonej przez Jana A. P. Kaczmarka. Wraz z nią zrealizował m.in. koncerty w Amsterdam Paradis i londyńskiej Queen Elisabeth Hall.

***

Krzysztof Komeda w Kongresowej

Koncert muzyki wybitnego jazzmana rozpocznie Tomasz Stańko utworami pochodzącymi z płyty "Litania" z 1997 r. Drugą część wypełnią premierowe wykonania kompozycji Komedy w aranżacjach Krzesimira Dębskiego, orkiestry Auxo oraz kwartetu Tomasza Stańki: "Dirge for Europe" z płyty "Meine susse Europaische Heimat", tytułowej kompozycji z albumu dedykowanego żonie "Sophia's Tune", "Prawo i pięść" z filmu Edwarda Skórzewskiego i Jerzego Hoffmana, "Rosemary's Baby", tematu z obrazu Romana Polańskiego, a także "Breakfast At Tiffany's", w oryginalnej wersji skomponowanej dla Teatru Komedia w Warszawie i Kaliny Jędrusik. Zagraniczną gwiazdą wieczoru będzie Jimmy Scott, ulubiony wokalista Billie Holiday.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji