Artykuły

Sztuka i praca

Aktorzy mówią o nim Profesor. Gdy charakteryzują styl pracy - kat. Kiedy przed laty - z okazji premie­ry "Płatonowa" - rozmawiałem z Je­rzym Jarockim zapamiętałem dwie rze­czy: głęboki namysł i brak egzaltacji.

Jerzy Jarocki. Mistrz reżyserii. Legen­da polskiego teatru. Profesor, bo z wroc­ławskimi teatrami Jarocki współpracu­je od 40 lat. Choć może rozsądniej by­łoby powiedzieć, że za każdym razem jest to ten sam teatr inscenizacyjnego cudu. W teatrze Jarockiego znajdziemy od pierwszego odsłonięcia kurtyny, od pierwszej kwestii na scenie jedyny w swoim rodzaju magiczny świat: pre­cyzyjny jak mechaniczny zegar, ryt­miczny jak metronom skupiający ludz­kie namiętności niczym wysokoprężny motor. Kiedy indziej znów duszny jak zanurzony pod powierzchnią oceanu ke­son i często mroczny jak grobowa kryp­ta sceny w "Platonowie".

Czczość, tandeta, hipokryzja, osacze­nie, histeria, kapryśność, małostkowość, znużenie, groteskowość, chybotliwość, prowizoryczność - wśród z takich kloc­ków złożonego świata bohaterowie in­scenizacji Jarockiego rzadko pytają o ład moralny albo też świat potrąca ich przeraźliwie gigantycznym paluchem historii. Bezwładnej, groźnej, surreal­nej, przeciw której nawet powstać nie ma jak i nie ma po co. Zupełnie jak w "Historii PRL wg Mrożka", którą zo­baczymy w Teatrze Polskim.

W spektaklu, którego w sobotę pokaz przedpremierowy zobaczą związani z Teatrem Polskim nastolatkowie z Klu­bu 1212, Jarocki złączył wątki trzech tekstów Sławomira Mrożka - "Pieszo", "Zabawy" i "Portretu". Bohaterów - grają m.in. Kinga Preis, Halina Rasia­kówna, Mariusz Bonaszewski, Krzysz­tof Dracz i Miłogost Reczek - znajdzie­my w jednym z "internatów" stanu wo­jennego.

Czy pamiętamy jeszcze stan wojen­ny? Cynizm ZOMO? Kartki na kostkę mydła i cukier? Pomarańczową Alter­natywę? Pochody pod sztandarami wol­ności Wielkiego Wschodniego Brata? Czy pamiętamy tamto upokorzenie, go­rycz, wściekłość, ale i poczucie dumy z okrzyku "zima wasza, wiosna nasza"?

Ten polski kogel-mogel odtworzy w Teatrze Polskim Jarocki. Polskie pie­kło i równie polskie znakomite poczu­cie ironii. Premiera dla szerokiej pu­bliczności 18 listopada na otwarcie XXI Festiwalu Polskich Sztuk Współczes­nych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji